نشست ستاد سرمایه گذاری خارجی استان کرمانشاه با رقابت سه سرمایه گذار برای ساخت گلخانه ۳۰ هکتاری حیدرآباد همراه بود که در نهایت مقرر شد از توان هرسه سرمایه گذار جهت ساخت گلخانه در استان استفاده شود.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، نشست ستاد سرمایه گذاری خارجی استان کرمانشاه، ۵ خرداد با دستور کار تعیین تکلیف سرمایه گذار گلخانه حیدرآباد هرسین کار خود را شروع کرد.

در این جلسه سه شرکت “ایستاتیس”، “رویال فدک” و “موسسه مالی ملل” به عنوان سه سرمایه گذار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری جهت ساخت گلخانه در ۴۳ هکتار از اراضی حیدرآباد اعلام آمادگی کردند.

شرکت «ایستاتیس» که قرار است با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی کار خود را برای ساخت این گلخانه استارت بزند اعلام کرد که کار خود را طی سه فاز و طی چهار تا پنج سال به اتمام می رساند.

مدیران این شرکت تاکید کردند که سازه های این گلخانه همگی از کشور هلند وارد می شود و  کشت آنها هم میوه های خارج از فصل و انواع صیفی جات خواهد بود.

این شرکت بازار هدف خود را کشور روسیه تعریف کرد و مدیران آن تاکید کردند که در صورت گذشت شش ماه از شروع ساخت پروژه، چنانچه به نتیجه نرسیدند دولت می تواند تمام سرمایه گذاری آنها را به نفع خود مصادره کند.

طبق گفته مدیران شرکت ایستاتیس مساحت خالص گلخانه آنها حدود ۳۰ هکتار خواهد بود.

سرمایه گذار بعدی شرکت رویال فدک بود که قرار است با همکاری یک شرکت هلندی کار سرمایه گذاری در این گلخانه را انجام دهد.

مدیران این شرکت عنوان کردند که تجهیزات گلخانه همگی از کشور هلند وارد می شود و علاوه بر این بذر و سموم مورد نیاز هم از این کشور وارد خواهد شد.

نکته قابل تامل دراین میان درخواست شرکت هلندی برای بهره برداری پنج سال اول این گلخانه تحت مدیریت آنها بود و آنطور که شرکت هلندی مدنظر دارد محصولات این گلخانه به کشورهای عربی و روسیه صادر می شود.

شرکت رویال فدک همچنین در کنار ساخت گلخانه در حدود بیش از ۳۰ هکتار از زمین حیدرآباد، در نظر دارد در کنار آن یک نیروگاه برق ۲۰ واتی هم تاسیس کند.

موسسه مالی ملل هم که به عنوان سرمایه گذار سوم دراین جلسه حضور داشت از آمادگی کامل برای سرمایه گذاری در این پروژه خبر داد.

در این نشست هرسه سرمایه گذار تاکید کردند که نیازی به استفاده از تسهیلات دولتی ندارند و می توانند با سرمایه ای که دارند کار ساخت گلخانه را پیش ببرند که این امر موجب شد انتخاب بین این سه سرمایه گذار قدری دشوار شود و درنهایت تصمیم بر این گرفته شد که با دقت و تامل مدیران اقتصادی و جهاد کشاورزی استان، یکی از این سه سرمایه گذار برای ساخت گلخانه حیدرآباد انتخاب شود.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در این جلسه بر استفاده از ظرفیت هر سه سرمایه گذار در استان تاکید کرد و از مدیران جهاد کشاورزی استان خواست تا دو زمین دیگر – مشابه شرایط زمین حیدرآباد- را در اختیار دو سرمایه گذار که موفق به سرمایه گذاری در این پروژه نمی‌شوند، قرار دهد.

نوربخش حاتمی رییس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز دراین نشست با بیان اینکه ظرفیت کار برای سرمایه گذاران در حوزه ساخت گلخانه فراهم است، تاکید کرد: اگر ۱۰ سرمایه گذار دیگر هم پای کار بیایند، فضا برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت گلخانه فراهم است.

وی افزود: در صورت انتخاب یکی از سرمایه گذاران برای ساخت گلخانه حیدرآباد، در زمین های “محمودآباد” و “بابا ولی الدین” هم شرایط مطلوب برای ساخت گلخانه فراهم شده که از ظرفیت دو سرمایه گذار دیگر در این زمین‌ها استفاده می‌شود.

حاتمی تصریح کرد: این زمین‌ها هریک با هم حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر فاصله داشته و در مناطق خوش آب و هوای استان قرار دارند و ظرفیت و شرایط کار در هر سه یکسان است.

کد خبر : ۹۸۳-۴۶۱۴-۵