مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر این اساس برنامه ریزی‌های انجام شده امسال ۳۰۰ هکتار از این برنامه در استان بوشهر اجرا می‌شود.

ولی الله بنی عامری روز یکشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی طرح توسعه گلخانه‌ها در استان بوشهر افزود: این استان با توجه به قابلیت و ظرفیت‌هایی که از نظر شرایط محیطی و آب و هوایی دارد توان افزایش این میزان سطح گلخانه‌ها تا ۱۰ هزار هکتار را دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر به شدت تحت تاثیر خشکسالی، کم آبی، آبهای نامتعارف، حرکت منابع آبی به سمت شور شدن کاهش مبادی آب شیرین و افزایش سطح تبخیر قرار دارد چاره ای به جز حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای که منجر به صرفه جویی آب، افزایش عملکرد و اشتغال می‌شود ندارند.

وی بیان کرد: گلخانه‌ها و یا کشت های تحت پوشش در استان بوشهر تابع اقلیم هستند و با کمترین هزینه در بخش گرمایشی، سرمایشی و سیستم هایتک با کمترین سرمایه گذاری نسبت به سایر استان های دیگر می توان در این بخش فعالیت کرد.

وی گفت: بیش از ۵۰ تن از محصول تولیدی گوجه فرنگی در فضای باز تولید می‌شود و تلاش می‌شود با هزینه ۲ تا سه میلیارد ریال در هکتار این میزان تولید به چهار تا پنج برابر افزایش یابد.

بنی عامری یادآور شد: با توجه به کاهش مصرف آب در بخش گلخانه‌ها و افزایش عملکرد در واحد سطح نباید برخی دستگاه‌های اجرایی در مقابل این سیاست وزارت جهاد کشاورزی ایستادگی کنند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور افزود: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تامین امنیت غذایی است و ما به عنوان مجریان طرح توسعه گلخانه ها تابع قوانین و مقرراتی هستیم که وزارت تعیین می‌کند.

وی تاکید کرد: برای اینکه توسعه در استان بوشهر بصورت همگام و همه جانبه باشد پیشنهاد می‌شود یک سری پایلوت‌هایی با پیمانکاران استانی مشخص شود.

بنی عامری گفت: در زمان حاضر ۱۰ میلیون بذر وجود دارد و ۲۴ میلیون بذر نیز ترخیص شده و نیاز بذر گلخانه های کشور تامین شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: با ایجاد زنجیره ارزش در تامین نهاده‌ها، مدیریت تولید و بازار می توانیم کار را هدایت کنیم.

بنی عامری بر ضرورت حرکت به سمت کشت‌های جدید با هدف ایجاد تنوع محصولات، تاسیس آب شیرین کن‌ها براساس مصوبه وزارت نیرو تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به سیاست توسعه گلخانه ها و شرایط خاص اقلیمی حاکم بر استان امسال سطح کشت گلخانه‌ها در سطح ۳۰۰ هکتار اجرا می‌شود.

محمد تقی منوچهری افزود: سال گذشته ۱۰۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر به زیر کشت گلخانه‌ها رفت که از این میزان ۷۴ هکتار کشت داربستی و ۲۹ هکتار به صورت گلخانه‌ای بوده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میزان سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان بوشهر ۳۲۰.۵ هکتار است که بیش از ۶هزار و ۳۸۴ تن محصول تولید می‌شود.

منوچهری گفت: وجود ۱۰ هزار هکتار زمین های مستعد کشت گلخانه‌ای در جنوب استان، تولید ۸۵۰ هزار تن انواع سبزی و صیفی، سد چشم شیر با ۶۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب که امکان احداث ۶هزار هکتار گلخانه را دارد، گردش مالی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از محل گوجه فرنگی و ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی، وجود ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و شرایط مناسب برای نصب آب شیرین کن و ۱.۱ میلیارد قطعه تولید نشاء از جمله ظرفیت های استان بوشهر در این بخش است.