همدان با دارا بودن بهترین شرایط آب وهوایی وخاک حاصلخیز یکی از مستعدترین شرایط را برای تولیدات کشاورزی در میان استان های کشور ازآن خود کرده است. از آنجا که در چند سال اخیر محدویت منابع آبی وخاک موجب شده تا کشت ها به صورت مکانیزه انجام پذیرد، لذا کشاورزان همدانی نیزازاین مهم غافل نبوده و توانسته اند با حمایت های جهاد کشاورزی و کارشناسان قدم های خوبی را دراین رابطه بردارند که کشت گلخانه ای تنها یکی ازآنهاست. موضوعی که حالا به گفته معاون فرماندار همدان با ساخت شهرک ۲۵ هکتاری گلخانه ای در این شهر می رود تا این استان عنوان اول بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور را از آن خود کند.

****

همدان با تولید سالانه ۵تن انواع تولیدات کشاورزی که ۴/۵ درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده در رتبه ۹ قرار دارد، موضوعی که سبب شده تا این استان، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را درغرب کشور را به نام خود ثبت کند.

سطح باغات مثمر ۶۴ هزار هکتار با تولید ۵۸۲ هزار تن و سطح باغات غیر مثمر ۴ هزار هکتار است و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز زیر کشت گیاهان دارویی با تولید ۵ هزار و ۷۰۰ تن قرار دارد.

 سطح گلخانه‌های این منطقه بیش از۷۳ هکتاربوده که  با ظرفیت تولید بیش از ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی و ۲ میلیون شاخه‌ گل، شاخه بریده و گلدان در سال به تولید این محصولات می پردازد.

همچنین، تولید واقعی قارچ خوراکی در سال ۲ هزار و ۵۰۰ تن است و ۲۶۰ هزار اصله نهال شناسه‌دار نیز در استان تولید می‌شود.

همدان رتبه نخست تولید گردو، رتبه دوم تولید کشمش، رتبه سوم تولید انگور و گیاهان دارویی، رتبه چهارم تولید شلیل و قارچ خوراکی، رتبه پنجم تولید آلو و هلو، رتبه ششم آلبالو و رتبه هشتم سیب و زعفران را در کشور دارد.

این استانُ از نظر مساحت و سطح، شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۸ درصد مساحت باغات و ۳۸ درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن ۱۸ درصد مساحت باغات و ۱۹ درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن ۱۳ درصد مساحت باغات و ۱۲ درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان دارد.

خیز بلند برای ساخت بزرگترین گلخانه کشور

از آنجا که همدان یکی از مستعدترین استان های کشور در زمینه تولیدات باغی وکشاورزی به شمار می رود، لذا برای فراهم شدن بهترین شرایط در زمینه تولید اقدامات خوبی در سال های اخیر انجام شده که ساخت گلخانه ها یکی از آنهاست، این درحالی است که قرار است بزرگترین گلخانه نیز دراین استان ساخته و به بهربرداری برسد.

معاون فرماندار همدان با تایید این مهم و اشاره به ساخت شهرک گلخانه‌ای ۲۵ هکتاری دراین شهرستان می گوید: «بزرگترین شهرک گلخانه‌ای استان در شهرستان همدان احداث می‌شود.»

رضا زمانی ، با بیان اینکه اولویت اول استان و شهرستان برنامه ۳ ساله است، می افزاید: « پیشرفت پروژه‌های جهاد کشاورزی همدان ۴۹ درصد بوده که در بخش گلخانه ها ۳ درصد پیشرفت داشته است.»

وی با اشاره به سند توسعه استان همدان تصریح می کند: « ۲ شهرک گلخانه‌ای ۱۵ هکتار و ۱۰ هکتاری و یک گلخانه ۱۰ هکتاری در شهرستان همدان در حال احداث است که با اجرای این میزان برنامه سال ۹۸ جهاد کشاورزی شهرستان در زمینه توسعه سطح گلخانه ها محقق می‌شود.»

جدای ازاقداماتی که توسط بخش های دولتی برای رونق کشاورزی در این استان انجام گرفته بخش های خصوصی  نیز در این رابطه اقدامات خوبی را انجام داده اند که می توان به همین  شهرک گلخانه‌ای نیکو سخن اشاره کرد که نخستین شهرک گلخانه ای بخش خصوصی در استان بوده که در سطح ۲۵ هکتار و در ۴۴ قطعه ساخته خواهد شد.

این شهرک گلخانه‌ای ۱۸ هکتار سطح مفید دارد که برای ۲۱۶ نفر اشتغالزایی خواهد داشت که به گفته آکاهان قرار است در هفته دولت نخستین واگذاری‌ها به متقاضیان آغاز شود.

ایجاد ۱۲ هکتار گلخانه در همدان

از آنجا که ایجاد گلخانه ها از چند سال قبل در دستور کار جهاد کشاورزی همدان قرار گرفته است لذا به همین منظور ایجاد ۱۲ هکتار دراین شهرستان برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

براساس ابلاغ نظام‌نامه گلخانه‌ای و با توجه به تأکید برنامه استان درباره توسعه فضاهای گلخانه‌ای در استان نظام مهندسی صدور جواز تأسیس گلخانه‌ها را در اولویت قرار دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تایید این موضوع می گوید:« از سال ۹۴ بحث توسعه گلخانه ها از سوی وزیر کشاورزی آغاز شد که ۲-۳ نظام‌نامه به استانها ابلاغ شد اما آخرین نظام از سوی وزیر جهاد کشاورزی ۵ مرداد سالجاری ابلاغ شد.»

حسین فضلی با بیان اینکه براساس سند توسعه شهرستان همدان ۱۲ هکتار گلخانه برای سال ۹۸ درنظر گرفته شده است، تصریح می کند: به همین منظورودر اولین اقدام شهرک گلخانه‌ای به وسعت ۲۵ هکتار در شهرستان همدان احداث خواهد شد.»

سود بالا وارزش افزوده در کشت های گلخانه ای در همدان ازجمله دلایل استقبال از این طرح ها است به طوری که در برخی ازموارد مشکلات موجب شده تا به همه تقاضاها جواب مثبت داده نشود.

 در سال جاری  ۴۱ مورد درخواست احداث گلخانه در همدان به مدیریت شهرستان داده شده است، که تنها ۱۱ مورد منتظر استعلام امور آب بوده، ۵ مورد در مرحله تهیه نقشه، ۴ مورد بازدید شده و ۹ مورد نیز توسط متقاضیان پیگیری نشده است.

در سند توسعه ایجاد ۱۱ هکتار گلخانه در شهرستان همدان درنظر گرفته شده که تا کنون ۱٫۷ هکتار معادل ۳ درصد اجرایی شده است.

گلخانه نیازی برای جلوگیری از سرمازدگی و خشکسالی

یکی از مزایایی که برای گلخانه ها می توان تصور کرد مدیریت مصرف آب در زمان خشکسالی. یا کمبود منابع آبی است ، این درحالی است که گلخانه ها در زمان فصل سرما وسرد شدن ناگهانی هوا می تواننداز خرابی محصولات بر اثر سرمازدگی جلوگیری کنند.

آبان ماه سال گذشته بود که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از کاهش تولید محصولات باغی به ۳۷ هزار تن در سال بر اثر سرمازدگی خبر داد.

حسین فضلی دراین خصوص می گوید: «تولیدات محصولات باغی در استان سالانه ۷۲هزار تن است که در سال جاری با توجه به سرمازدگی در فصل بهار میزان تولیدات محصولات باغی به ۳۷ هزار تن رسید.»

وی ادامه می دهد: «سرمازدگی وکاهش بارندگی ازجمله دلایلی بود که بر کاهش میزان تولیداستان تاثیر گذاشت.»

طبق آمارها، میزان کل تولیدات بخش کشاورزی دراستان همدان ۵۴ تا ۵۵ هزار تن است که در مجموع ۳۹۰ تا ۴۳۰ هزار تن مربوط به تولیدات زراعی است.

کد خبر: ۹۶۶۱۱۳