ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت افرادی که متقاضی احداث گلخانه هستند می‌توانند در این زمیه ورود کنند، زیرا مجوز احداث گلخانه تسهیل و بسیاری از استعلامات حذف شده است.

حمیدرضا دانش در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸ هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد که ۱۴ هکتار سبزی و صیفی، ۴ هکتار توت‌فرنگی و مابقی آن به گل شاخه بریده اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه سهیمه مشخص شده امسال برای استان احداث ۴۰ هکتار گلخانه است، افزود: اقدامات توسعه‌ای کشت گلخانه‌ای در دستور کار سازمان قرار دارد که در حال حاضر حدود ۲ هکتار آن عملیاتی شده است و تا پایان سال جاری ۱۵ هکتار به سطح گلخانه‌های استان افزوده می‌شود، از طرفی با افزوده شدن ۱۵ هکتار گلخانه جدید، اشتغال ۱۵۰ نفر در استان به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

دانش با اشاره به اینکه طبق بخش‌نامه باید کشت‌های سبزی و صیفی در فضای باز محدود شوند، تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع آب و اشتغال، کشور به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای پیش‌ می‌رود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۸ هزار تن محصول کشاورزی در فضای باز کشت می‌شود که با توجه به بخش‌نامه ابلاغی قرار است استان‌ها در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری کشت‌های فضای باز محدود شود گرچه اهرم خاصی برای محدود کردن کشت در فضای باز وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: لازم است کشاورزان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای پیش روند تا از این طریق بهره‌وری افزایش یابد.

وی افزود: بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ با نرخ ۸ درصد برای احداث گلخانه‌ها اختصاص یافته است.

دانش گفت: تنها شهرک گلخانه‌ای استان در شهرستان بروجن در حال اخذ مجوز بوده که قرار است ۲۸ واحد گلخانه در آن شهرک راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: افرادی که متقاضی احداث گلخانه هستند می‌توانند ورود کنند، زیرا مجوز احداث گلخانه تسهیل و بسیاری از استعلامات حذف شده که شرط اخذ پروانه داشتن حق‌آبه است، همچنین آموزش‌های لازم به افراد متقاضی نیز در این زمینه ارائه می‌شود.

دانش با اشاره به اینکه در گذشته شرط احداث گلخانه داشتن زمین به مساحت ۳ جریب و بالاتر بود، خاطرنشان کرد: اکنون با هر مساحتی می‌توان گلخانه احداث کرد که صدور مجوز گلخانه تا ۳۰۰ مترمربع در محدوده شهر و روستا با جهاد کشاورزی، بالاتر از ۳۰۰ مترمربع نظام مهندسی و ۵ هکتار به بالا نظام مهندسی و یا شرکت شهرک‌های کشاورزی خواهد بود.

کد خبر: ۹۸۰۹۱۸۱۳۳۵۱