ساری- ایرنا – بانک کشاورزی مازندران اعلام کرد که در سال جاری بیشترین رقم تسهیلات به بخش کشاورزی استان با پرداخت بیش از  ۴۸۴  میلیارد ریال مربوط به  احداث طرح‌های گلخانه‌ای بوده است.

توسعه گلخانه‌ها از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است و طبق دستورالعمل برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد.

بر اساس سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی امسال پنج  هزار و ۸۰۰ هکتار برای احداث فضای گلخانه ای جدید در دستور کار قرار گرفت که سهم مازندران از این میزان ۲۵۰ هکتار است.
فضای کنونی گلخانه های مازندران ۵۰۰ هکتار است که با تحقق احداث ۲۵۰ هکتاری در سال مالی جاری ( پایان خرداد سال آینده ) به ۷۵۰ هکتار خواهد رسید.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی بانک کشاورزی مازندران ،امسال حدود ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای احداث ۹۱ طرح و در سطح بیش از ۲۰  هکتار پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش ، تعداد ۲۳ طرح گلخانه ای دیگر به مساحت چهار هکتار و اختصاص بیش از ۱۴۹ میلیارد ریال تسهیلات در مرحله تصویب و انعقاد قرارداد، قرار دارد.

محصولات گلخانه ای در استان مازندران شامل تولید سبزی، صیفی، گل و گیاهان زینتی و میوه های گرمسیری همچون لیمو ترش است.

همزمان با دهه فجر چندین طرح جهاد کشاورزی مازندران با حمایت بانک کشاورزی به بهره برداری رسید که واحد جوجه کشی فوق مدرن شرکت طیور بهشت، به ظرفیت سالانه ۱۸ دستگاه ستر و هچردر شهرستان عباس آباد یکی از نمونه های آن است.

مجموع سرمایه این طرح  بالغ بر ۲۳۸ میلیارد ریال اعلام شده است که ۱۴۰ میلیارد ریال آن تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی بود که از محل طرح اشتغال روستایی تامین شد.  با راه اندازی این طرح، زمینه اشتغال ۳۰ نفر به طور مستقیم فراهم شد.

باجه بانک کشاورزی در مرکز بین المللی تجارت برنج مازندران واقع در آمل و طرح زیست محیطی تولید کود خشک ارگانیک به ظرفیت سالانه سه هزار و ۶۰۰ تن در شهرستان بابلسر نیز از دیگر طرح های بانک کشاورزی مازندران است که در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.

مجموع سرمایه طرح زیست محیطی تولید کود خشک ارگانیک ۶۰ میلیارد ریال است که ۳۰ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات بانک کشاورزی و از محل طرح اشتغال پایدار روستایی تامین شد و زمینه اشتغال هشت نفر را به طور مستقیم فراهم کرد.

بر اساس این گزارش ، واحدپرورش ماهی قزل آلا سردابی گلناب دره به ظرفیت سالانه ۲۰۰ تن در سال در شهرستان سوادکو نیز از دیگر طرح های دهه فجر سال جاری است که از ۸۰ میلیارد ریال سرمایه آن ۵۵ میلیارد ریال را بانک کشاورزی استان تامین کرده است.

این مبلغ از محل طرح‌های اشتغال روستایی تامین شد و برای ۱۱ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرد.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند.
این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

کد خبر: ۸۳۶۶۰۶۹۹