سپهرغرب، گروه کشاورزی – شکیبا کولیوند: مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان از ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت ساخت و بهره‌برداری ۱۰ شهرک گلخانه‌ای در این استان خبر داد.

ازجمله مزایای کشت گلخانه‌ای می‌توان به افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدروپونیک، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی، امکان بازاریابی مناسب، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی، تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کارآموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان اشاره کرد؛ مزایایی که هیچ‌یک از آن‌ها را نمی‌توان کم‌اهمیت دانست.

گلخانه یکی از راه حل‌های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم‌آبی است و در بسیاری از کشورهای قطبی یا کشورهای استوایی که دارای آب‌وهوای سرد یا گرم بوده و یا با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند، احداث گلخانه می‌تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزی‌ها در این مناطق باشد.

با توجه به نیاز روزافزون بازار چه ازنظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه ازنظر سبزی‌ها و صیفی‌جات خارج از فصل، این روش تولید و کشت امروزه به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است.

کشاورزی در گلخانه‌ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری بوده؛ به‌علاوه بازه‌ زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه‌تر است؛ بنابراین با درنظر گرفتن موارد مذکور به این نتیجه می‌رسیم که کشاورزی گلخانه‌ای می‌تواند سودآوری بیشتری داشته باشد و سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است. در این مسیر شاید مهم‌ترین مانع هزینه اولیه ایجاد گلخانه باشد که با تسهیلات مناسب و حمایت‌های بخش دولتی، باید این مانع نیز مرتفع شود.

ازآنجا که ایجاد ۱۳۰ هکتار گلخانه در لرستان در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفته است، بر آن شدیم تا در این زمینه گفت‌وگویی با حسین طولابی‌فرد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان در گفت‌وگو با سرویس کشاورزی سپهرغرب ضمن بیان اینکه مدت چهار سال است که شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان فعالیت خود را آغاز کرده، عنوان کرد: هم‌اکنون اقداماتمان بیشتر در حوزه زیرساختی است.

حسین طولابی‌فرد با بیان اینکه فاز نخست شهرک گلخانه‌ای جهاد دانشگاهی در کوهدشت در مساحت دو هکتاری هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده، خاطرنشان کرد: وسعت این شهرک گلخانه‌ای ۱۰ و نیم هکتار بوده که یک فاز از سه فاز آن هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه ظرفیت تولید این شهرک گلخانه‌ای تولید دو هزار و ۵۰۰ تُن سبزی و صیفی در سال است، یادآور شد: با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال ۱۴۰ نفر به‌طور مستقیم و ۳۰۰ نفر غیر مستقیم فراهم می‌شود.

طولابی‌فرد در تشریح وضعیت این شهرک گلخانه‌ای ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری گلخانه‌ای کوهدشت بدین شکل است که شهرک‌های کشاورزی لرستان حدود ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داده و سهم آورده حدود ۶۰ میلیارد تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه درکل چهار شهرک گلخانه‌ای خصوصی و هفت شهرک گلخانه‌ای دولتی قرار بود در استان لرستان ایجاد شود، تشریح کرد: درحال حاضر هفت شهرک دولتی گلخانه‌ای در استان لرستان با مساحتی در حدود ۳۱۵ هکتار در دست ساخت‌ هستند که به‌واسطه آن‌ها شاهد اشتغال‌زایی برای سه هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و پنج هزار نفر به شکل غیر مستقیم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان در ادامه صحبت‌هایی درخصوص وضعیت چهار شهرک گلخانه‌ای واشیان پلدختر، فولاد میلاد بهار، شهرک خصوصی پردیس آفتاب الیگودزر و شهرک خصوصی زرین‌کشت خرم‌آباد کرد و گفت: زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای واشیان پلدختر همچنان پیشرفتی ۶۳ درصدی دارد و به بهره‌برداری نرسیده که علت این عدم پیشروی کارها آن بوده که شرکت مزرعه هفت الماس درگیر تسهیلات بانکی است.

وی در ادامه این موضوع تشریح کرد: شهرک کشاورزی واشیان پلدختر نیز از شهرک‌های واگذارشده جهاد کشاورزی بوده که یک‌بار به سرمایه‌گذار واگذار شد، اما با توجه به شرایط منطقه و تنش‌هایی که بین سرمایه‌گذار و مردم آنجا به‌وجود آمد، سرمایه‌گذار نتوانست ادامه کار دهد و خلع ید شد و درحال حاضر منتظر تأیید شدن سرمایه‌گذار دیگری در این مسیر هستیم.

این مقام مسئول یادآور شد: چهار شرکت خصوصی برای پیشروی شهرک‌های گلخانه‌ای استان لرستان پای کار آمدند که دراین‌بین شرکت پردیس آفتاب الیگودزر از ادامه کار انصراف داد.

وی با اشاره به شهرک گلخانه‌ای فولاد میلاد بهار که متعلق به فولاد ازنا است، خاطرنشان کرد: این شهرک گلخانه‌ای در ۲۰ هکتار درحال ساخت است که به سبب مشکلات پیش‌آمده دادگاهی کار آن متوقف شد؛ اما این شرکت برای ادامه کار در این شهرک همچنان پای کار است.

طولابی‌فرد در ادامه با اشاره به اینکه شهرک خصوصی زرین‌کشت خرم‌آباد نیز در هفت‌ونیم هکتار است که در چهار فاز راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به‌صورت غیر مستقیم فراهم می‌شود و هم‌اکنون تسهیلات بانکی آن مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان لرستان در بخش پایانی صحبت‌های خود یادآور شد: شهرک گلخانه‌ای گُهر که متعلق به شرکت صنایع غذایی گُهر لرستان است نیز در شرف صدور مجوز قرار دارد.

      لزوم حمایت از راه‌اندازی گلخانه‌ها در لرستان

افزایش ۱۰ برابری بهره‌وری آب در محیط کنترل‌شده و گلخانه‌ها از یک‌سو و تولید محصولات باکیفیت و متنوع در تمامی فصول سال، این‌روزها موجب استقبال کشاورزان از کشت‌های گلخانه‌ای شده است؛ اما گویی فرازونشیب‌های این مسیر و نبود زیرساخت‌های لازم در استان لرستان موجب شده تا همچنان کشت گلخانه‌ای در این استان سرسبز در مراحل اولیه و ایجاد زیرساخت‌ها باشد که امید است با حمایت‌های لازم از این بخش، شاهد شکوفایی کشت گلخانه‌ای در استان لرستان باشیم.

کد خبر : ۱۷۴۷۷