به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد بعدازظهر امروز در آیین رونمایی از سند ملی الگوی کشت در استان با بیان اینکه امنیت غذایی حائز اهمیت است اظهار کرد: از ابتدای کار در تغییر الگوی کشت اهتمام ویژه به خرج دادیم.

وی با اشاره به اینکه این مهم بعد از ۵۱ سال یعنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در این دولت پیگیری شده است افزود: اصلاح الگوی کشت جزو اولین نکته‌های مورد تاکید ما بوده چراکه با بحران آب روبرو هستیم بنابراین تغییر الگوی کشت یک ضرورت است.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه اگر خلاصه بگویم باید اشاره کنم “آب نیست” بیان کرد: از همین رو باید شیوه و نوع کشت تغییر کند، امری که اجتناب‌ناپذیر است.

وی یادآور شد: در راستای تغییر الگوی کشت، کشت هنداونه را ممنوع اعلام کردیم چراکه هر کیلو هندوانه ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند و در نهایت سر زمین به فروش نمی‌رسد پس به نظر بنده هدررفت آب است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته با بحران آب مواجه بودیم تصریح کرد: البته با همراهی کشاورزان و نذر آب توانستیم این بحران را حل کنیم به طوری که کشاورزان علاوه تامین مواد غذایی در بحران هم کنار ما بودند.

وی با اشاره به اینکه ما قدردان کشاورزان هستیم عنوان کرد: همدان در بحث اجرای سند الگوی کشت استان نمونه خواهد شد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: در احداث گلخانه‌ها نیز اهتمام ویژه داریم به نحوی که امسال ۱۱۷ هکتار گلخانه احداث خواهد شد و ظرف سه سال به یک‌هزار هکتار خواهد رسید و مدیریت تولید و افزایش صادرات را در پی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: همدان به عنوان اولین استان در اجرای الگوی کشت پیشگام است.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه تصریح کرد: سند ملی الگوی کشت اجرا نمی‌شود مگر با همراهی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط از همین رو دست در دست هم دهیم تا طرح به ثمر بنشیند.

وی با بیان اینکه این سند در بودجه سال جاری مورد تاکید قرار گرفته است گفت: با همکاری هم این طرح به بهترین شکل اجرا و نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.

۸۹۰۳۳