رئیس سازمان جها کشاورزی جنوب کرمان از الزامی شدن دریافت کد شناسه برای محصولات گلخانه‌ای خبر داد.

احمد احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در جنوب کرمان الزامی شدن دریافت کد شناسه محصول یا کد پاسخ سریع برای محصولات گلخانه‌ای، مرکبات و خرما است.

وی ادامه داد: یعنی محصولاتی که برای صادرات روی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود، در ابتدا باید ثبت سامانه شوند و سپس گواهی بهداشت را دریافت می‌کنند.

وی افزود: دریافت کد شناسه محصول یا (QRcod) پیش‌نیاز دریافت گواهی سلامت است. محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان شامل، خیار، فلفل و بادمجان و محصولات باغی شامل مرکبات و خرما است که باید برای دریافت این کد اقدام کنند.

احمدپور توضیح داد: در این خصوص دو همایش بزرگ برگزار شد. اولین همایش برای شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد بود که تمام کارشناسان، تولیدکنندگان، سردخانه‌داران، سورتینگ داران و باغداران حضور داشتند. در این همایش راه‌های دریافت کد شناسه را به تفصیل شرح دادیم. دومین همایش در شهرستان‌های جنوبی (کهنوج، رودبار جنوب، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و جازموریان) برگزار شد و در این همایش نیز شرایط و ضوابط را توضیح دادیم.

وی گفت: باغدار باید وارد سایت وزارت جهاد کشاورزی شود، درخواست ثبت محصول خود را بدهد، در ادامه کارشناس کنترل کیفیت مورد نظر را انتخاب می‌کند و در مراحل مختلف کار تست‌های سلامت توسط سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌شود.

احمدپور ادامه داد: از شهریور ماه باغداران، گلخانه‌داران، سردخانه‌داران و سورتینگ‌داران می‌توانند در آزمایشگاه دانشگاه جیرفت که به‌عنوان همکار غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع مجوز مربوطه را اخذ کرده، نسبت به تست‌های آزمایشگاهی محصول اقدام کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته صرفا برای محصولات صادراتی دریافت کد شناسه محصول الزامی بود، اما امسال دریافت این گواهی برای تمام محصولات الزامی است. کسی که کد شناسه محصول را نداشته باشد، نمی‌تواند گواهی سلامت را دریافت کند.

به گفته وی، سال گذشته نیز جنوب کرمان در سطح کشور در مرکبات و محصولات گلخانه‌ای رتبه اول را کسب کرد و قطعا امسال بسیاری از محصولات جنوب کرمان سطح زیر کشت بیشتری خواهد داشت.