به گزارش خبرگزاری تسنیم از پیشوا، محمدعلی طهماسبی در حاشیه بازدید از مجتمع گلخانه‌ای پیشوا، در جمع خبرنگاران با اشاره به سهم نخست استان تهران در احداث گلخانه‌ در کشور اظهار داشت: حدود ۱۲هزار ۳۰۰ هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که استان تهران رتبه نخست را دارد و در بین شهرستان‌های استان تهران نیز پیشوا ۳۰۰ هکتار گلخانه بیشترین میزان گلخانه‌ را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: گلخانه جزء طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که هم از به لحاظ صرفه‌جویی آب و هم از لحاظ تولید مستمر و ایجاد اشتغال دارای اهمیّت بسیار است و همچنان که بسیاری از کشورها نیز در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کند، به طوری که در جهان ۳ و نیم میلیون هکتار گلخانه وجود دارد که عمدتاً هم به علت کمبود بارش‌ها در کشورهای آسیایی قرار دارند.

استان تهران پایلوت کشت گلخانه‌ای در کشور است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان تهران پایلوت کشت گلخانه‌ای در کشور است تصریح کرد: استاندار تهران تأکید بسیار در این بخش دارد و تلاش بسیاری هم دارد تا مشکلات و موانع موجود برطرف شود.

طهماسبی ادامه داد: بازار است که تعیین‌کننده است، چون شما امکانات و سازه را دارید و کسی در این بین برنده است که بتواند بازار را به خوبی تشخیص دهد و بتواند محصولی را تولید کند که نیاز بازار به ویژه بازار صادراتی را پاسخ دهد.

فصل آینده، فصل تغییر در نوع محصولات گلخانه‌ای در پیشوا است

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان آموزش و اداره جهاد کشاورزی پیشوا و ارتباط با کشاورزان منطقه قرار شده است این طرح به صورت الگوی پایلوت و در گلخانه‌های کوچک‌تر با مقیاس کمتر انجام شده که به نظر می‌رسد فصل آینده شاهد فصل تغییر در نوع محصولات گلخانه‌ای باشیم و محصولات گلخانه‌ای را تنها محدود به سبزی و سیفی‌جات نکنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: انواع گل‌های زینتی، میوه‌جات و حتی انار و میوه‌های هسته‌دارها مانند زردآلو نیز برای جلوگیری از حوادث طبیعی می‌توانند در گلخانه‌ها کشت شوند و شاه بیت این قضیه هم آب است و کشاورزان می‌دانند که باید در این امر صرفه‌جویی صورت بگیرد.

شهرستان پیشوا قطب صنعتی کشور است

طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرستان پیشوا قطب صنعتی کشور است بیان کرد: حفظ این برتری مستلزم آن است که تولیدات زمین‌های خرده مالکی را به طرف بازارهای داخلی هدایت کنیم و تولیدات زمین‌های عمده مالکی را به سمت صادرات هدایت کنیم.

وی افزود: اگر عمده کار جامعه هدف را بازارهای خارجی قرار دهیم و برای بازارهای بین‌المللی از ابتدا هدف‌گذاری و محصول تولید کنیم، می‌تواند ضمن ارزآوری برای کشور، شاهد توسعه اشتغال و توسعه پایدار باشیم.

هدف تسهیلات دولتی به کشاورزان تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تسهیلات دولت به کشاورزان با نرخ ۶ درصد در سامانه کارا بیان کرد: این امر با هدف تبدیل اراضی کشاورزی سنتی به اراضی مدرن و گلخانه‌هایی هیدرونیک صورت می‌گیرد که فاصله تولید در آن‌ها به نسبت گلخانه‌های سنتی یک به ۱۰ است، یعنی اگر محصول تولیدی در یک گلخانه سنتی بین ۴۰ تا ۵۰ تن در یک هکتار باشد، با همان میزان آب مصرفی و در همان زمین تولید می‌توان بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تن محصول با ارزش افزوده بیشتر تولید کرد.

بهره‌وری استان تهران در حوزه کشاورزی بالاتر از سایر استان‌ها است

طهماسبی در ادامه با بیان اینکه هدف‌گذاری استان در حوزه کشاورزی علمی و کارشناسی شده است عنوان کرد: ۲ درصد از اراضی کشاورزی کشور و ۶ درصد از تولیدات کشاورزی آن در استان تهران واقع است؛ اما با استفاده از فناوری‌های نوین، بهره‌وری ما در حوزه کشاورزی بالاتر از سایر استان‌ها قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان ما باید از فرصتی که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد هم در حوزه تسهیلات و هم در حوزه صادرات استفاده کنند و با توجه به اینکه در شرایط خشکسالی قرار داریم، به درستی منابع آبی را مدیریت کنند.