ایسنا/آذربایجان شرقی رییس انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران، استحصال آب باران را راهی مناسب برای آبیاری گلخانه‌ها و استفاده در کشت دیم، عنوان کرد.

دکتر سید محمد تاج بخش در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران، اظهار کرد: فعالیت‌های انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر در دو حوزه‌ی شهری و غیر شهری انجام می‌شود که در حوزه‌ی اول، انجمن فعالیتش را بر روی بهره‌وری از آب‌های جمع شده در پشت بام‌ها در مراکز اداری، آموزشی و مسکونی متمرکز کرده و فعالیت‌های خوبی در چندین سال انجام شده است.

وی گفت: در برخی استان‌ها بین شهرداری‌ها، شرکت آب و فاضلاب و وزارت کشور تفاهم نامه‌ای برای جمع آوری آب سطوح شهری منعقد شده است.

تاج‌بخش خاطرنشان کرد: استفاده از بازچرخانی آب در یک مدرسه با ۳۲۰ دانش آموز باعث صرفه‌جویی ۳۸ درصدی در مصرف آب این مدرسه شد.

وی با بیان این‌که با ایجاد سامانه‌های استحصال آب می‌توان دیم کاری کرد که از سال ۹۴ فعالیت‌هایی در این زمینه شروع کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسدگ افزود: به عنوان مثال بادامزارهای شهرستان کاشمر و انجیرزارهای شهرستان فارس پتانسیل خوبی برای استحصال آب باران دارند و برای حفظ ذخیره‌گاه خواستار بیش از ۱۵ هزار هکتار از سازمان جنگل‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انجام پروژه‌های ارزیابی مختلف انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران، گفت: طرح تامین آب برای حیات وحش کبودان دریاچه ارومیه از جمله‌ی این طرح‌ها است.

رییس انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران اظهار کرد: برای ایجاد فضای سبز و آبیاری آن نباید در کشوری با چند ۱۰۰ میلیمتر بارش به خصوص در مناطق شمالی و شمال شرقی دچار مشکل شویم، درحالی‌که در گلخانه‌های شمال کشور دچار مشکل هستیم، چراکه از آب باران استفاده نکرده‌ایم.

وی متذکر شد: می‌توانیم بخش زیادی از آب مورد نیاز در بسیاری از گلخانه‌ها را با آب باران تامین کنیم.

تاج‌بخش در ادامه با تشریح عملکرد انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر، اظهار کرد: این انجمن بیش از یک دهه فعالیت سابقه فعالیت داشته و دبیرخانه اصلی آن در دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد.

وی، با اشاره به چاپ نشریات تخصصی مختلف در انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران، اظهار کرد: نشریات انجمن یکی از بخش‌ها بوده و مجله‌ی سامانه‌های سطوح آبگیر از هشت سال قبل به چاپ می‌رسد؛ مجله‌ی محیط زیست و مهندسی آب هم از دیگر نشریات چاپ شده توسط این انجمن است.

بر اساس این گزارش، نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران به مدت دو روز به صورت مجازی در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

 کد خبر: ۹۹۰۶۱۵۱۱۰۱۴