به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز چهارمحال و بختیاری، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح گلخانه‌های موجود در کشور به ۱۵ هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است، گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شده است که مجموع سطح گلخانه‌ها به ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار برسد.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی ازطرح‌های اقتصاد مقاومتی به لحاظ تولیدواشتغال هستند،افزود: هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۱۵۰ هزار هکتار است که در برنامه ششم توسعه باید به ۲۸۴ هزار هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح گلخانه‌های موجود در کشور به ۱۵ هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است، افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شده است که مجموع سطح گلخانه‌ها به ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار برسد و با تجهیز کارگاه‌ها، استفاده از دانش فنی وسرمایه‌گذاری در کشور تا پایان برنامه چشم انداز ۱۰ ساله، ۴۸ هزار هکتار به سطح گلخانه‌های موجود در کشور افزوده خواهد شد.

طهماسبی گفت: به طور متوسط هر هکتار گلخانه اشتغال ۱۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند که احداث گلخانه گل رز، سبزی و صیفی و توت فرنگی با توجه به سودآوری بالا، اشتغال بسیاری را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به مشکلاتی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، گفت: کشاورزان باید بتوانند با تشکیل تشکل‌ها یا ایجاد تعاونی این مشکل را رفع کنند.

طهماسبی با اشاره به اینکه در زمینه برندسازی باید خود کشاورزان و بهره‌برداران اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: برندسازی برای صاحبان سهام یا ذی‌نفعان دارای ارزش است، امروزه برند با تبلبغات مناسب می‌تواند در بازار نفوذ یابد، خود را تثبیت کند و با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، جایی در بازار برای خود پیدا ‌کند.

وی گفت:در صورت برندسازی محصولات بهره‌وری بالا خواهد رفت که در آینده‌ای نزدیک اتفاق مهم در زمینه برندسازی در کشور خواهد افتاد.

طهماسبی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید بادام رتبه نخست کشوری را داراست، گفت: سرمای دیررس بهاره در این استان از آسیب‌های وارده به این محصول به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بادام مامایی استان بازار فروش و صادرات خوبی را دارد، گفت:باید از ارقام بادام مامایی که مقاوم هستند انتخاب و تکثیر شوند تا در آینده خسارت‌های ناشی از سرمازدگی کاهش یابد.

طهماسبی استفاده از دستگاه‌های مولد، دستگاه‌های تولید باد گرم، آبیاری، مه یا استفاده از چاهک معکوس را از راه‌های مکانیکی در زمینه جلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی برشمرد و گفت: انتخاب محل باغ بسیار مهم است و در گودال‌ها به دلیل تجمع هوای سرد، کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به سرما یا کاشت درختانی از جمله سیب، گیلاس، آلبالو و … مناسب است.

وی گفت: در حال حاضر با پیشرفت ماشین‌آلات کشاورزی، مکانیزاسیون کشاورزی تسهیلات مناسبی را به متقاضیان پرداخت می‌کند که تراکتورهای باغی پیشرفته همانند برندهای اروپایی در کشور وجود دارد که افراد می‌توانند خریداری کنند.

کد خبر: ۱۷۸۸۶۲۰