تولید گلخانه‌ای محصولات کشاورزی و میوه‌های مختلف، از اهمیت بسیار بالایی به‌خصوص در شرایط کنونی جهان که کم‌آبی به معضلی اساسی تبدیل شده، برخوردار است. محققین برای افزایش بهره‌وری گلخانه‌ها در کشت میوه توت‌فرنگی، از نور کمکی LED بهره برده‌اند!

یکی از محدودیت‌های مؤثر در کشت زمستانه توت‌فرنگی در شرایط گلخانه، طول روز کوتاه می‌باشد. در چنین شرایطی، میزان و کیفیت نور دریافتی گیاه به مراتب کمتر گردیده و این موضوع بر روی میزان رشد و نمو موثر آن تاثیر منفی می گذارد.

در این رابطه و به منظور بررسی تأثیر کیفیت نور در پایان روز بر ویژگی‌های رویشی، میزان میوه تولیدی و کیفیت میوه توت‌فرنگی در گلخانه، پژوهشی توسط گروهی از محققین کشورمان از دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان انجام گردیده است.

یکی از محدودیت‌های مؤثر در کشت زمستانه توت‌فرنگی در شرایط گلخانه، طول روز کوتاه می‌باشد. در چنین شرایطی، میزان و کیفیت نور دریافتی گیاه به مراتب کمتر گردیده و این موضوع بر روی میزان رشد و نمو موثر آن تاثیر منفی می گذارد.

در این پژوهش، بوته های مختلف توت فرنگی از رقمی موسوم به «کوئین الیزا» از ساعت ۶ عصر به بعد به صورت آزمایشی و به مدت های ۲، ۴ و ۸ ساعت تحت تابش نور قرمز از منبع LED قرار گرفته و سپس تاثیرات ایجادشده بر آن ها با سایر گیاهان که در شرایط عادی قرار داشتند، مورد مقایسه علمی قرار گرفته است.

نتایج به دست آمده از این آزمایشات، نشان می دهد که ۸ ساعت نوردهی قرمز با استفاده از ال ای دی، موجب افزایش معنی‌دار و قابل توجهی در تعداد برگ، طول دمبرگ، طول و عرض برگ و سطح برگ بوته های توت فرنگی می شود.

همچنین، این نتایج نشان از آن دارد که وزن تر و خشک بوته و همچنین وزن و طول میوه توت‌فرنگی رقم کویین ‌الیزا با استفاده از نوردهی نور قرمز افزایش می یابد.

نتایج پژوهش فوق، همچنین حاکی از آن است که نور قرمز موجب افزایش مواد جامد محلول میوه به ویژه در تیمار ۸ ساعت نور قرمز می گردد.، ولی میزان اسیدیته میوه تحت تأثیر چنین نوری قرار نمی گیرد.

به طور کلی، محققین با توجه به یافته های این پژوهش جالب، به این نتیجه رسیده اند که افزایش مصنوعی طول روز با استفاده از نور لامپ ال ‌ای ‌دی قرمز سبب بهبود ویژگی‌های ریخت شناسی، رشد، میزان تولید و کیفیت میوه توت‌فرنگی رقم کوئین الیزا می شود و می توان از این روش در گلخانه ها استفاده نمود.

گفتنی است نتایج علمی و فنی این فعالیت پژوهشی در مجله «علوم و فنون کشت های گلخانه ای» وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر گردیده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: نوروزی، م. و همکاران. ۱۳۹۵٫ تأثیر نوردهی نور قرمز در پایان روز بر ویژگی‌های مورفولوژیک، عملکرد و کیفیت میوه توت‌فرنگی رقم کویین ‌الیزا در شرایط روز کوتاه. مجله علوم و فنون کشت های گلخانه ای، ۷(۴): ۱۸۳-۱۷۵٫