چابهار به دلیل برخورداری از موقعیت اقلیمی و آب و هوای استراتژیگ می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی معرفی شود. از این رو هرساله سرمایه‌گذاران بسیاری به سمت این منطقه سوق پیدا می‌کنند. با این حال نبود زیرساخت‌ها همواره به عنوان سدی بزرگ شناخته می‌شود و نمی‌گذارد از منابع خدادادی چون آب به واسطه نزدیک بودن به سواحل مکران، تعداد روزهای آفتابی برای بهره‌مندی از انرژی خورشیدی و غیره به درستی بهره برد. از این رو لازم است هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فراهم شود.

تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه گلخانه‌ها

مدتی است که بندر چابهار مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است و مسئولان جهاد کشاورزی سعی در تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه کشاورزی و شیلاتی دارند. از این رو طبق پیش بینی مسئولان در صورت فراهم شدن به موقع زیرساخت‌ها در زمینه آب و برق تا ۵ سال دیگر چابهار به یکی از بزرگترین قطب‌های تولیدکننده محصولات کشاورزی و شیلاتی متناسب با بازارهای بین‌المللی تبدیل می‌شود. در این خصوص مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی وزارت جهاد کشاورزی در چابهار به خبرنگار «جوان» می‌گوید:« شهرستان چابهار به دلیل دسترسی خوبی که به آب‌های آزاد دارد می‌تواند طی یک دهه آینده به یکی از بزرگترین قطب‌های کشاورزی ایران تبدیل شود.»

علاوه بر این با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و ایجاد گلخانه‌ها و استخرهای پرورش میگو در قالب شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی هزینه تولید پایین می‌آید و فرصت برای رقابت در عرصه بین‌المللی هم فراهم می‌شود. علی‌اشرف منصوری با تایید مطالب فوق می‌افزاید:« درحال حاضر برای تامین آب با شرکت آب و فاضلاب منطقه در حال مذاکره هستیم و هنوز بخشی از زیرساخت‌ها باقی مانده است.» درصورتی که شهرک‌های گلخانه‌ای ایجاد شود، امکان تولید ۳ دوره کشت در سال وجود دارد که میزان مصرف منابع آبی نسبت به محیط باز تا حدود ۱۰ برابر کاهش می‌یابد. این مقام مسئول با اشاره با فرصت‌های اشتغال‌زایی که وجود دارد، ادامه می‌دهد:« در هر هکتار زمین گلخانه‌ای فرصت اشتغال ۲۰ نفر وجود دارد. از این رو با توجه به اینکه قرار است در چابهار ۳ شهرک گلخانه‌ای ایجاد شود برای نزدیک به ۴۰ هزار نفر اشتغال‌زایی می‌شود.» علاوه بر این با توجه به اینکه حجم تولیدات هم نسبت به محوطه باز در گلخانه‌ها افزایش می‌یابد به گفته منصوری امکان ارزآوری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی هم فراهم می‌شود.

احداث صنایع تبدیلی در کنار شهرک‌ها

بنابراین با این شرایط که خشکسالی بر تمام مناطق سایه انداخته است و میزان تولیدات کشاورزی را کاهش داده است، تنها راه مقابله با خشکسالی، حفظ منابع ارزشمند خاک و آب، رفع بیکاری و تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید همین احداث گلخانه‌ها است. رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تایید مطالب فوق به «جوان» می‌گوید:«درحال حاضر در بندر چابهار به دلیل وجود ۲ سد مخزنی زیردان با ۵ سال قدمت آبگیری و کهیر که در حال اتمام است، فرصت خوبی برای توسعه کشاورزی و گلخانه ای در منطقه ایجاد شده است.»رضا نجفی ادامه می‌دهد:« از طرفی با توجه به اینکه طی توافقات انجام شده قرار است یک شرکت آلمانی و ایرانی آب دریا را با رویکرد کشت گلخانه ای و استفاده از انرژی خورشیدی شیرین سازی کنند. این شرکت‌ها ۳ ماهی است که فعالیتشان را آغاز کرده‌اند.»

طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ۳ شهرک گلخانه‌ای در این منطقه ایجاد شود که یکی پایین دست سد زیردان است و حدود ۳ هزار هکتار مساحت دارد و یکی هم در در حوزه آب شیرین کن است که آن هم ۳ هزار هکتار است. در منطقه کهیر هم بعد از تکمیل سد کهیر قرار است ۳ هزار هکتار شهرک گلخانه‌ای احداث می‌شود. درحال حاضر ۲ شهرک در مرحله اجرایی قرار دارند و ۲ شهرک هم مربوط به بحث های پرورش میگو است که یکی شهرک گواتر نام دارد که امسال حدود ۷۰۰ هکتار آن زیر کشت رفته است و دیگری هم رودیک است که با سرمایه‌گذار خارجی درحال اجرا است که قرار است در مساحتی حدود هزار و ۵۰۰ هکتار احداث شود. از این مقدار به گفته نجفی قرار است به زودی ۲۵۰ هکتار برای تواید میگو استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که چشم انداز احداث این شهرک‌های گلخانه‌ای به ازای هر هکتار حداقل ۳۰۰ تن تولید محصولات کشاورزی با محوریت صادرات است. همچنین در زمینه میگو هم به ازای هر هکتار حدود ۲ و نیم تا ۳ تن امکان تولید میگو وجود دارد. علاوه بر این با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خودشان صنایع تبدیلی و بسته بندی را هم احداث می‌کنند امکان ارزآوری و اشتغال‌زایی منطقه چندین برابر می‌شود. البته تمام اینها مستلزم این است که شرایط واگذاری مناطق به خوبی انجام شود و مسئولان زیرساخت‌های لازم را هم به موقع فراهم کنند.

کد خبر: ۸۹۴۶۳۷