همدان- قلمنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه توسعه و ایجاد تعداد ۲۱ مجتمع گلخانه‌ای را در دستور کار داریم، مطرح کرد: با این روند در سال جاری و سال‌های آتی جهش خوبی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای خواهیم داشت.

محمدشهرام پرورش امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از پنج میلیون تُن تولید محصولات باغی و کشاورزی استان بالغ‌بر چهار میلیون تُن آن در حوزه ما است، اظهار کرد: استان همدان سبقه زیادی در بخش کشاورزی دارد و هم‌اکنون بیش از ۱۱۷ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه استان همدان با دارا بودن ۱.۲ درصد وسعت و ۲.۳ درصد جمعیت کشور، ۴.۲ درصد تولیدات بخش کشاورزی، ۲۸.۵ درصد از اشتغال و حدود ۲۰ درصد از ارزش‌افزوده استان را به خود اختصاص داده است، گفت: استان همدان در زمینه تولید محصولاتی چون سیب‌زمینی، گردو، سیر خشک، انگور، یونجه، جو، گیاهان دارویی و چغندر قند دارای رتبه‌های اول تا پنجم کشوری و در تولید گندم دارای رتبه هفتم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: سیاست ما استفاده بهینه از آب و خاک و نهاده‌ها است، بدین‌سان برنامه‌هایی چون توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.

پرورش با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها یکی از برنامه‌های جدی استان همدان است که در سند راهبردی سه‌ساله استان نیز مد نظر قرار گرفت، اظهار کرد: در سنوات گذشته توسعه گلخانه‌ای در استان همدان به هفت تا هشت هکتار می‌رسید، اما هم‌اکنون توسعه‌ای ۱۸۶ هکتاری را در این عرصه شاهد هستیم که ۷۹ هکتار آن طی دو سال اخیر اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و توسعه تعداد ۲۱ مجتمع گلخانه‌ای را نیز در دستور کار داریم، اضافه کرد: با این روند در سال جاری و سال‌های آتی جهش خوبی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای خواهیم داشت.

پرورش با تأکید بر اینکه در کنار توجه به مدیریت مصرف آب بایستی به موضوع امنیت غذایی جمعیت ۸۵ میلیونی کشورمان نیز توجه داشته باشیم، مطرح کرد: این وظیفه برعهده ما است؛ بدین‌سان بایستی بهره‌وری را پیگیری کرده و مد نظر داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر لزوم درنظر گرفتن بهره‌وری در مصرف آب، به راهبردهای جهاد کشاورزی در این راستا اشاره کرد و گفت: در این زمینه راهبردهایی چون توسعه گلخانه‌ها، توسعه کشت‌های نشائی و آبیاری‌های نوین مد نظر قرار گرفته و کاهش ۴۰ هزار هکتاری در محصولات پُرآب‌بر نیز از دیگر برنامه‌های ما است.

پرورش با اشاره به این موضوع، از اصلاح و جایگزینی باغات قدیم و جدید نیز سخن گفت و افزود: سال گذشته دو هزار و ۵۳۷ هکتار از باغات قدیمی استان اصلاح و باغات جدید جایگزین آن‌ها شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه صحبت‌های خود به به اجرای پروژه پیوندزنی گردو نیز اشاره کرد و گفت: ظرف سنوات گذشته حدود ۳۵۹ هزار پیوندک گردو به انجام رسیده و در کنار آن ایجاد زنجیره نهال گردوی پیوندی برای نخستین‌بار در کشور و خاورمیانه صورت گرفته است.

وی با بیان آنکه این پروژه از سال ۹۷ شروع شده است، گفت: در این راستا باغ مادری، خزانه تولید و گلخانه‌ها مد نظر قرار گرفته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح این موضوع مطرح کرد: به این واسطه باغ پایه رویشی ایجاد شد تا بتوان نهال‌هایی شناسنامه‌دار تولید کرد؛ از این باغ مادری ۶ میلیون چشمه پیوندک به‌دست می‌آید و سه هکتار خزانه تولید نیز ایجاد شد که ۱۵۰ هزار پایه نهال می‌تواند ایجاد کند.

پرورش با بیان آنکه در این زمینه دو هکتار گلخانه نیز ایجاد شده است، افزود: پیوندک‌های تولیدی دارای برچسب‌های آبی هستند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به اجرای طرح فراز در باغات انگور استان نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲۸ هکتار از باغات انگور شهرستان‌های همدان در این طرح وارد شده‌اند و برای سال جاری نیز در کنار اجرای این طرح، اصلاح سیستم آبیاری و تنوع در ارقام را مد نظر قرار داده‌ایم.

پرورش با تصریح بر این موضوع، ادامه داد: در بخش مکانیزاسیون نیز اقداماتی درپیش گرفته شده، چراکه توجه به این مبحث می‌تواند افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و کاهش عملیات سنتی را در پی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مکانیزاسیون یکی از ابزارهای بهره‌وری محسوب می‌شود، اظهار کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون به میزان ۲.۰۲ اسب بخار در هکتار، افزایش درجه مکانیزاسیون، توسعه ناوگان ماشین‌های کشاورزی به میزان سه هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور و یک‌هزار و ۵۴۰ دستگاه کمباین، مدیریت در توزیع سوخت بخش کشاورزی و پیگیری شماره‌گذاری ماشین‌های کشاورزی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه مکانیزاسیون بوده که اجرا شده و یا در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون در استان همدان بیش از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: این مکانیزاسیون در بخش امور دام و شیلات نیز به کار گرفته شده است.

 

خرید تضمینی کلزا با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان

پرورش در ادامه این نشست به کشت‌های پاییزه در استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا کشت کلزا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نه‌تنها یک محصول کم‌آب بر بوده، بلکه به سبب وابستگی بیش از ۸۵ درصد در این زمینه به واردات، نیاز است تا در مسیر تولید مناسب این محصول گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه در بحث کلزا از ابتدای مردادماه تاکنون جلسات آموزشی شروع شده است، اظهار کرد: در این زمینه در سال جاری خرید تضمینی با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان در دستور کار است و این میزان حداقل قیمت خرید خواهد بود.

پرورش با بیان اینکه کشت پنج هزار هکتاری در این عرصه در دستور کار است، مطرح کرد: تاکنون یک‌هزار هکتار کشت کلزا صورت گرفته و نیاز به سرعت در این روند است.

این مقام مسئول با بیان آنکه بایستی در این عرصه ضریب خوداتکایی را بالا ببریم، گفت: تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار قرارداد در این زمینه بسته شده و خرید تضمینی نیز وجود دارد و سال گذشته نیز همین میزان قرارداد بسته شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به خبرنگاران درخصوص وضعیت بحران آب و نقش کشاورزی در این زمینه مطرح کرد: ما با خُرده‌مالکان روبه‌رو هستیم و خُرده‌مالکان نیز به دنبال این هستند تا از حداقل زمینشان بیشترین درآمد را کسب کنند، با این وضعیت امید است با توجه به خرید تضمینی، شاهد ورود کشاورزان به سمت تولید این محصول کم‌آب‌بر باشیم.

وی با بیان اینکه گندم نیز به‌عنوان یک محصول راهبردی بایستی در تولید مد نظر باشد، گفت: ۸۵ درصد از اراضی گندم استان همدان به‌صورت دیم است و سال گذشته به سبب خشک‌سالی و کمبود بارش‌ها ۲۰۰ هزار تُن گندم تحویل انبارهای غله استان شد، این درحالی است که سال ۹۸ بالغ‌بر ۴۳۰ هزار تُن گندم در این عرصه تحویل داده شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سعی داریم تا در برنامه‌های سال جاری و سال زراعی پیش رو بذرهای مربوط به جو را نیز مانند گندم تأمین و توزیع کنیم، افزود: در این زمینه نهاده‌های مورد نیاز کشت گندم تأمین و بیش از ۶۰ درصد کود نیز در اختیار کشاورزان قرار داده شده است و در زمینه جو نیز برنامه ما ۱۴۴ هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ هزار هکتار آن به‌صورت آبی و ۸۹ هزار هکتار آن به‌صورت دیم خواهد بود، به طرح جهش تولید اشاره کرد و ضمن امیدواری به اجرای مناسب این طرح در سال جاری، مطرح کرد: برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های استان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سطح ۱۲۴ هزار هکتار اراضی دیم استان با هدف افزایش تولید در دیم‌زارها شامل محصولات گندم، جو، حبوبات، گلرنگ و علوفه بوده که از این مقدار تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار اجرا شده است.

پرورش درخصوص کشت گلرنگ به‌عنوان یک دانه روغنی نیز از قیمت تضمینی کیلویی ۱۱ هزار تومانی آن خبر داد و گفت: حبوبات، گلرنگ و علوفه دیم در دستور کشت قرار داده شده است و نیازمند همکاری مناسب کشاورزان در این عرصه هستیم.

در استان همدان ۲۴ نوع محصول کشت می‌شود

این مقام مسئول با بیان آنکه در استان همدان ۲۴ نوع محصول کشت می‌شود، اظهار کرد: همدان زمانی مهد تولید یونجه بود، اما با توجه به شرایط آبی بایستی در مسیر دیگری قدم برداریم؛ بدین‌سان بحث‌هایی چون کشاورزی حفاظتی نیز مد نظر قرار می‌گیرد، از سویی نخود علوفه‌ای، اسپرس و شبدر و غیره از دیگر محصولات جدیدی است که در تولید به آن توجه کرده‌ایم.

پرورش با تأکید بر اینکه در کنار توجه به منابع آبی بایستی به موضوع فرسایش خاک نیز توجه شود، گفت: در قالب طرح کشاورزی حفاظتی هم‌اکنون برای بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی استان همدان برنامه‌ریزی کرده و در این راستا پیش رفته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این جلسه با بیان اینکه در استان همدان بیش از ۷۰ تعاونی داریم، خاطرنشان کرد: درتلاشیم تا این تعاونی‌ها به ادوات مناسب مجهز شوند تا کشاورزان نیز با مشکلات خاصی چون تأمین این لوازم روبه‌رو نباشند.

کد خبر: ۳۹۵۰۸۹