هیاتی از پژوهشگران به سرپرستی مدیرکل بخش غذا و نوشیدنی‌های کمیسیون اروپا روز دوشنبه در بازدید از مزرعه کشت گلخانه‌ای مدرن درشهرستان ساوجبلاغ استان البرز، روش کشت نوین ایرانی را تحسین برانگیز توصیف کرد.
خانم میلا فروئن مدیرکل بخش غذا و نوشیدنی های کمیسیون اروپا در این بازدید اجرای طرح های ترکیبی در بخش کشت گلخانه ای در ایران را موثر و دیدنی توصیف کرد. وی ادامه داد: اجرای پروژه های کشت گلخانه ای به سبک ایرانی که تلفیقی از ایده های سنتی و جدید بوده روش اقتصادی و خوبی است. فروئن گفت: استفاده از فناوری هوشمندانه و مدرن در برخی مزارع گلخانه ای ساوجبلاغ حرکتی مناسب برای تولید انبوه محصولات کشاورزی و کاهش استفاده از سموم است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بخش گلخانه ها هدف از این بازدید را تبادل داشته های علمی با کشور های اروپایی بیان کرد و گفت ما باید کشاورزی خود را از حالت سنتی به مدرن تغییر بدهیم در غیر این صورت با آب موجود نمی توانیم تولید انبوه داشته باشیم . بنی عامری، حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه ، حفاظت منابع آب و خاک کشوراز مهمترین اهداف و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

وی گفت: تبادل اطلاعات در باره پیشبرد همکاریها ی فی ما بین در زمینه های مختلف به ویژه در بخش گلخانه ها که در نظر داریم طی ۱۰ سال کشت گلخانه ها را به بیش از ۴۸ هزار هکتار برسانیم از مهمترین اهداف وزارت جهاد کشاورزی است . مدیرعامل شرکت گلخانه های مدرن در ساوجبلاغ گفت :مصرف سوخت در این گلخانه در مقایسه با سایر گلخانه ها،از مهمترین مولفه هاست که توجه اروپایی ها را به خود جلب کرده است . وی گفت:این کار با دو جداره کردن لایه های پوشش، ایجاد دریچه های عمودی هوا و رعایت دیگر نکات فنی امکان پذیر شده است. سینا امیر سیدی افزود: در گلخانه های معمولی برای هوادهی از فن و پد استفاده می شود که این موضوع هزینه برق این واحد ها را افزایش می دهد. وی گفت:سیستم هوادهی گلخانه های به سبک ایرانی، زیر سطحی است. امیرسیدی افزود:این روش همان شیوه سنتی است که در سردابه‌های قدیمی ایران مورد استفاده قرار می گرفت. در کشور ۸ هزار واحد کشت گلخانه ای وجود دارد.

شماره خبر: ۱۸۶۸۲۵