آخرین‌ مکانی که شاید کسی برای کشاورزی به آن بیاندیشد قطب جنوب است، اما متفاوت فکر کردن همیشه نتایج شگفت‌انگیزی در پی داشته‌است.

براساس گزارش لایو‌ساینس، دانشمندان آلمانی به همین دلیل در محیط منجمد قطب جنوب گلخانه‌ای ایجاد کرده و در آن سبزی‌کاری کردند و حتی محصولات خود، شامل کاهو،‌خیار و تربچه را برداشت کرده مورد استفاده قرار داده‌اند.

به گفته برنهارد گروپ مدیر ایستگاه نیومایر ۳، مرکز تحقیقاتی آلمان در قطب جنوب،‌این سبزیجات طعمی مشابه طعم سبزیجات کشت شده در مزارع عادی را دارند.

کانتینر حمل باری که گلخانه در آن ایجاد شده‌است و EDEN ISS نام دارد در ماه فوریه در فاصله ۴۰۰ متری از ایستگاه تحقیقاتی روی صفحه یخی اکستورم بنا شد. محققان آلمانی طی ماموریت طولانی خود در قطب جنوب سبزیجات مورد نیاز خود را از این گلخانه تهیه می‌کردند،‌گلخانه‌ای که بخشی از پروژه آزمایشی مرکز هوافضای آلمان با هدف یافتن بهترین شیوه برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی برای فضانوردان است.

گیاهانی که در فضا کشت می‌شوند می‌توانند در طول ماموریت‌های طولانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا مقاصد دورافتاده‌تری مانند ماه یا مریخ که غذارسانی به آنها دشوارتر و غیرممکن‌تر است، غذای فضانوردان را تامین کند. کشاورزی در قطب شباهت زیادی به کشاورزی در فضا دارد: نه خاکی وجود دارد،‌نه نور خورشید و کشاورزی باید در سیستمی کاملا بسته انجام شود که توزیع آب، نورپردازی و سطح دی‌اکسیدکربن در آن کاملا کنترل شده‌است.

در این گلخانه قطبی،‌دانشمندی به نام پل زابل روزانه ۳ تا ۴ ساعت زمان صرف نگهداری و کنترل وضعیت گلخانه و گیاهان آن می‌کرد. وی در برداشت اول ۳٫۶ کیلوگرم کاهو، ۷۰ تربچه و ۱۸ خیار را از این گلخانه به دست آورده‌است.

علاوه بر این گیاهان،‌سبزیجاتی مانند ریحان، جعفری، گشنیز و پیازچه نیز در این گلخانه قطبی کشت داده شده‌اند و کشت سیب‌زمینی و توت‌فرنگی نیز در این گلخانه در مرحله آزمایشی قرار دارد. به گفته محققان آلمانی این گلخانه در ماه می وارد فاز عملیاتی خواهد شد و هفته‌ای ۵ کیلوگرم سبزیجات تولید خواهد کرد.

کد مطلب: ۴۰۲۳۳۰