دهاقان –رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان از برداشت یک میلیون بذر سیب زمینی گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، متخصصان کشاورزی به غده‌های حاصل از کاشت گیاهچه‌های درون شیشه‌ای در گلخانه مینی تیوبر یا غده‌چه می‌گویند، مینی تیوبر جزو طبقات بذری پیش پایه محسوب شده و در ایران تحت عنوان کلاس اس(S) نامگذاری می شود.

سیب زمینی به علت تکثیر رویشی یکی از گیاهان حساس به انواع بیماری های گیاهی با منشا ویروسی است که ابتلا به این بیماری ها سبب کاهش عملکرد در سطح می‌شود.

یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامت و افزایش تولید سیب زمینی استفاده از غده بذری سالم و مناسب است که بنا به گفته کارشناسان کشاورزی تا ۳۰درصد بر میزان تولید سیب زمینی تاثیر می‌گذارد.

 در سال‌های اخیر تولید مینی تیوبر سیب زمینی با هدف قطع وابستگی به کشورهای خارجی در زمینه واردات بذر سیب زمینی و در نتیجه جلوگیری از خروج ارز از کشور و افزایش اشتغالزایی آغاز شده است.

امیر صفرپور  رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، از آغاز برداشت بذر سیب زمینی گلخانه‌ای در این شهرستان خبرداد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تعداد ۸۰۰ هزار تا یک میلیون غده مینی تیوبر برداشت شود، اذعان داشت: گلخانه ایران فدک تنها تولید کننده مینی تیوبر شهرستان در طی چندین دوره اقدام به کشت این محصول کرده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان افزود: در یک ماهه گذشته این واحد ارقام اگریا، بانبا، جلی و بورن در محیط آزمایشگاه را به صورت کشت بافت تولید نمود و سپس گیاهچه‌های تولیدی را به گلخانه‌ای به مساحت ۳۰۰۰ مترمربعی انتقال داد.

 کد خبر: ۳۳۰۷۷۰