به گزارش صاحب نیوز، نخستین همایش تخصصی آسیب‌شناسی تولید محصولات گلخانه‌ای با موضوع سازه وتجهیزات گلخانه‌ای، روزگذشته در دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

دبیر علمی این همایش با تأکید بر لزوم هم‌اندیشی فعالان برجسته صنعت گلخانه برای توسعه این صنعت درکشور، گفت: این همایش یک حرکت بین‌بخشی میان دانشگاه صنعتی اصفهان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان است.

دکترنیک‌بخت، ارایه سخنرانی کلیدی پنج تن از متخصصین و دست‌اندرکاران صنعت گلخانه در موضوعات تخصصی را از جمله برنامه های این نشست عنوان کرد و افزود: سه میزگرد تخصصی در زمینه سازه‌های گلخانه‌ای، پوشش‌های گلخانه‌ای و تأسیسات و تجهیزات گلخانه‌ای نیز برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این همایش با ابراز خرسندی از نظام مندتر شدن حرکت در دانشگاه صنعتی اصفهان به سمت اثربخشی اجتماعی، دانشکده کشاورزی را در این زمینه پیشتاز دانست و گفت: تأسیس دفتر ترویج و برگزاری نشست‌های تخصصی با صاحبان صنعت در این دانشکده و حرکت‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نشانه‌های اثربخشی این دانشکده است.

دکتر ابطحی با بیان این که ایران در زمینه “تولید ناخالص داخلی اسمی” دارای رتبه ۲۸ در دنیاست، وضعیت تولید ناخالص داخلی نسبت به جمعیت کشور را نامناسب دانست و افزود: اگر وضعیت ایران از لحاظ منابع آبی تجدیدپذیر را بررسی کنیم رتبه کشور در دنیا ۵۸ خواهد بود.

وی با تأکید بر این که در سازه‌های گلخانه‌ای شاهد کاهش تبادل حرارتی و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی هستیم، اضافه کرد: افزایش کارایی مصرف آب تا یک دهم، افزایش محصول تا ۱۰ برابر، تولید خارج از فصول محصولات و در نتیجه افزایش سهم محصولات بر اقتصاد کشور و نهایتاً بهره وری زیادتر، امکان کشت بدون خاک در شرایط خاک نامناسب، استفاده بهینه از نهاده‌ها، حداکثر کردن تولید در سطح، کنترل آلودگی و کاهش قابلیت ریسک از جمله مهمترین مزیت های کشت گلخانه‌ای محسوب می شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، وزن کم سازه، کاهش تبخیر و کاهش تعرق، کاهش خروج تشعشعات، انتقال اشعه مادون قرمز برای کنترل علف‌های هرز، هدایت تعرق گلخانه‌ به داخل و شکست اشعه نور به سمت داخل برای استفاده از حداکثر تابش را از مهمترین نکات مد نظر در سازه های گلخانه ای بیان کرد و افزود: امکان بهره‌مندی در فصول مختلف، آفتاب گیری زیاد در فصول سرد و سایه اندازی کافی در تابستان، مقاومت در برابر نوسانات شدید در ناحیه کویری در روز و شب، مقاومت در برابر بادهای قوی و امکان تهویه نیز از دیگر مزایای استفاده از گلخانه ها در صنعت کشاورزی است.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی نیز در این همایش با اشاره به این که کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در یک شرایط جغرافیایی نیمه گرم وگرم، کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر، افزایش تعریق و تعرق و برداشت‌های بی رویه از منابع آبی، قادر به افزایش سطح و تولید در شرایط معمول نیست، تصریح کرد: به این دلایل باید روش‌های متنوع برای حداکثر استفاده از منابع آبی را دنبال نماییم.

مهندس کیایی، تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح دنیا را بیش از ۳ و یک دهم میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: براساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته، سطح گلخانه های کشور تقریباً نه هزار و ۶۰۰ هکتار، برآورد شده است.

وی با اعلام این که در ایران محصول خیار در بین محصولات گلخانه‌ای رتبه اول را با رقم ۶۰ درصد تولید داراست و گوجه فرنگی نیز ۵ درصد را شامل می شود، افزود: لازم است تا با تجدیدنظر در برنامه ها براساس نیاز بازارهای صادراتی، گونه‌های تولیدی محصولات گلخانه‌ای را تغییر دهیم.

کیایی با اشاره به این که تقریباً ۹۲ درصد از گلخانه های کشور در ۱۲ استان پراکنده هستند، تصریح کرد: استان‌های تهران، اصفهان، یزد و کرمان تقریباً ۷۰ درصد از سطوح گلخانه های کشور را در خود جای داده‌اند.

مدیرکل دفتر گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی، انتقال دو محصول خیار و گوجه فرنگی از فضای باز به فضای گلخانه‌ای را موجب صرفه‌جویی آب به میزان ۳ وسه دهم میلیارد متر مکعب و آزاد شدن فضایی به مساحت ۲۱۷ هزار هکتار دانست و افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای تحت عنوان «پروژه افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای» از سال گذشته در برنامه اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، اصلاح و نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده، ایجاد بازارهای جدید داخلی برای ورود به بازراهای خارجی، اقلام مرغوب تجاری، تقویت و تکمیل زنجیره ارزش محصولات و راه اندازی بازارهای فروش و بورس محصول را از مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای اجرایی شدن این پروژه عنوان کرد و گفت: برندسازی پایانه ها، تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل، احداث پایانه ها و انبارهای بهداشتی و استفاده از کشت نشائی به عنوان جایگزین کشت مستقیم بذر نیز از دیگر برنامه های این پروژه خواهد بود.

نخستین همایش تخصصی آسیب‌شناسی تولید محصولات گلخانه‌ای به همت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.