چهارمحال و بختیاری روزگاری استان آبخیز زاگرس مرکزی بود، اما در چند سال اخیر در برخی نقاط با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

بحران آب که به میان بیاید، حیات به خطر خواهد افتاد، بنابراین پرداختن به این موضوع که آیا ما برای حل این مشکل دیر اقدام کردیم یا زود فایده‌ای ندارد و باید به فکر چاره کار بود.

یک واقعیت موجود در این حوزه وابستگی مستقیم اکثریت مردم استان چهارمحال و بختیاری به کشاورزی است که آن هم با آب ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین تا زمانی که شغل مناسب و جایگزینی برای کشاورزی و تأمین غذای مورد نیاز جامعه پیدا نکنیم باید وضعیت را با شرایط موجود وفق دهیم.

با وجود تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری، زمستان‌های این استان دچار کم بارشی شده است و فروردین‌ماه خنکی را پشت سر می‌گذارد و از سوی دیگر با کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی مواجه شده است و این کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی برای بخش‌های مختلف استان از جمله تامین آب شرب و کشاورزی خسارت بار است.

حدود دو دهه پیش که تعدادی از کارشناسان متخصص در توسعه کشت گل و گیاه از بخش کشاورزی استان دیدن کردند، این استان را به دلیل شرایط آب و هوایی، وجود خاک مناسبت و از همه مهمتر میزان تابش مستقیم نور خورشید یکی از استان‌های مستعد کشت‌های گلخانه‌ای عنوان کردند.

در این راستا کارشناسان معتقدند با دنبال کردن این شیوه علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و اشتغال، میزان مصرف منابع آبی نیز تا ۳۰ درصد کاهش و تولید تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. چرا که با این روش، تاثیر تغییرات ناگهانی آب و هوا بر میزان برداشت محصول به صفر می‌رسد.

این روز‌ها در تاکستان‌های مناطق کوهستانی، زمان پاکنی و کرت بندی برای شروع آبیاری است.

نوبرانه‌ترین انگور به بازار آمد

کشاورز پژوهشگر چهارمحال و بختیاری تاکستان گلخانه‌ای ایجاد و تاک پیش رس در آن کشت کرد.

آقای نوربخش در مزرعه ۶۰۰ هکتاری خود ۲۵۰ که در روستای شوراب صغیر شهرستان سامان ایجاد کرده است نهال مو کاشت و حالا که ۳۵۵ روزه هستند به بار نشسته اند.

نوربخش سرمست از به بار نشستن مزرعه اش، می‌گوید: تاک‌ها ۱۰ روز دیگر یکساله می‌شوند، اما در همین سال نخست به بار نشسته اند.

روش گلخانه‌ای که آقای نوربخش در گلخانه اش استفاده کرده، کشت خاکی داخل گلخانه کوچک است که به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود؛ کود دهی به مزرعه هم تقریبا بیشتر به صورت محلول در آب است.

انگور‌های گلخانه حبیب الله نوربخش، ظاهری یاقوتی دارد خوش طعم و بدون دور ریز است که به جای اوایل پاییز در فصل بهار به بار نشسته اند.

این انگور سیاه هم اکنون به عنوان انگور نوبرانه به قیمت ۱۴۰ هزار تومان در بازار‌های تهران به فروش می‌رسد.

نوربخش می‌گوید: در سال نخست دو تن انگور از این تاکستان برداشت می‌شود، اما سال آینده که سال به ثمر نشستن بار اقتصادی این گلخانه است برداشت این انگور نوبرانه به چهار تن می‌رسد.

هم اکنون در این تاکستان گلخانه‌ای شش نفر مشغول کارند. برای راه اندازی این گلخانه ۴ میلیارد ریال از تسهیلات جهاد کشاورزی استفاده کرده است.

مزایای کشت گلخانه‌ای انگور در چهارمحال و بختیاری

درحال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تاکستان آبی و ۲۰۰ هکتار تاکستان دیم وجود دارد که برداشت محصول از این تاکستان‌ها از نیمه شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. یکباره حجم زیادی از محصول در یک بازده زمانی محدود و مشخصی باید برداشت و به بازار فروش انتقال داده شود، که موجب هدر رفت محصول و کاهش قیمت می‌شود.

با کشت گلخانه‌ای میزان و زمان برداشت انگور کنترل می‌شود تا با عرضه محصول در تمام فصول کمترین حجم هدر رفت را داشته باشیم، ضمن اینکه دست دلالان بازار هم کوتاه و درآمد باغدار تقویت خواهد شد.

کاهش مخاطرات طبیعی مثل سرمازدگی، تگرگ و توفان از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای است.

آقای برزگر معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: با توجه به رقم کشت شده فلیم در این گلخانه، به نظر می‌آید سال اول یک تا دو تن و سال آینده ۴ تا ۵ تن محصول از آن برداشت شود و انشاالله باردهی این رقم سال آینده در هکتار ۷۰ تا ۸۰ تن است.

رقم انگور فلیم از ارقام برتر انگوربیدانه در دنیا می‌باشد که هیبریدی، دارای حبه‌هایی متوسط با رنگ قرمز روشن، معطر و طعمی شیرین و خوشمزه است.

آقای رئیسی کارشناس جهاد کشاورزی استان گفت: در این مزرعه کوچک با تغییر آب و هوای خنک بهاری محیط، به آب و هوای تابستانی و گرم گلخانه‌ای شرایط برای رسیدن خوشه‌های انگور فراهم شده است.

باید شرایطی مشابه تابستان یعنی دما بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت حدود ۵۰ درصد باشد تا انگور برسد.

خانم بهامیر هم که یکی دیگر از کارشناسان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری است گفت: در ۴۰ هکتاری که قرار است اینچنین گلخانه‌هایی ایجاد شود، نزدیک به ۲۴۰ نفر فارغ التحصیل کشاورزی می‌توانند مشغول کار شوند.

این انگور عنوان نوبرانه‌ترین انگور کشور را به خودش اختصاص داده است؛ تحفه‌ای از استان چهارمحال وبختیاری، منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی.

ظرفیت ۵۰۰ هکتاری گلخانه در چهارمحال و بختیاری

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: وزیر جهادکشاورزی، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها در این استان تا ۵۰۰ هکتار در چهار سال آینده را خواستار شده است و این وزراتخانه حمایت‌های لازم را در این راستا انجام می‌دهد؛ در پرداخت تسهیلات برای احداث گلخانه محدودیتی وجود ندارد.

رمایه‌گذاران و کشاورزان می‌توانند از فرصت به‌وجود آمده برای احداث گلخانه استفاده کنند، همچنین تسهیلات خوبی برای اشتغال این حوزه در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شده است.

احداث ۱۸ مجتمع گلخانه‌ای و دامپروری

عطاءالله ابراهیمی رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: احداث گلخانه به عنوان یک مزیت شناخته شده برای کشاورزان از نظر اقتصادی، اشتغالزای، ارزآوری است؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، وجود آب وهوای متنوع، توسعه محصولات گلخانه‌ای یک مزیت منحصر به فرد در بخش کشاورزی است که باید برای اجرای این طرح‌ها آمایش و استعدادیابی انجام شود.

امسال ۱۸ مجتمع کشاورزی و دامپروری در استان احداث می‌شود.

با توجه به شرایط اقلیمی و تغییر نگرش در سطح کشور مبتنی بر افزایش مجتمع‌های کشاورزی، حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و بهره‌وری مناسب از منابع آب، احداث مجتمع‌های کشاورزی یک اولویت است.

بانک‌ها برای اختصاص اعتبارات همکاری کنند

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی، از بانک‌های استان چهارمحال و بختیاری درخواست کرد در خصوص توسعه گلخانه‌ها با سرمایه‌گذاران و کشاورزان همکاری داشته باشند.

احمد راستینه هفشجانی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری تا پایان سال قبل وجود داشت، گفت: پارسال مجوز ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان با پنج هزار نفر اشتغال‌زایی صادر شده، اما به‌علت تضامین سخت بانکی، دریافت تسهیلات با مشکل مواجه است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، باغی، زراعی و دامی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

کد خبر: ۸۱۴۷۹۷۳