رئیس نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: رقیب اصلی ما در بخش گلخانه‌ای کشور ترکیه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، امین آقایی در سمپوزیوم گلخانه و کشت نشاء اظهار داشت: دانش یک نهاده با ارزش همچون نهاده‌های سم، کود، ماشین آلات قابل خرید و فروش و دارای ارزش باشد تا اشخاصی بتوانند این نهاده‌ها را از دنیا بگیرند و به اشخاصی که طالب آن هستند بفروشند و این یک وظیفه و یک رسالت است.

وی، افزود: مشاورانی را باید تربیت کنیم که چراغ راه سرمایه گذاری باشند و ضعف بزرگی که در افراد است خالی کردن عرصه است امروزه کسانی میداندار گلخانه‌ها هستند که تخصص کافی ندارند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، بیان کرد: ۲۲۰ هزار نفر در سطح کشور و ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان کارشناس وجود دارد.

وی، ادامه داد: اگر بخواهیم در بخش گلخانه ای رقابت داشته باشیم باید از میانبرها به اهداف خود برسیم و با این میانبرها به دستاوردهای دنیا و کشورهای دیگر را در اختیار گلخانه‌های خود قرار دهیم و مسیر پیشرفت را با سرعت طی کنیم.

آقایی، اضافه کرد: به لحاظ وجود شرایط خاص و مناسب نبودن شرایط مالی فارغ التحصیلان آنان نتوانسته اند وضعیت را ادامه دهند، نهایتا با اصلاحیه های صورت گرفته شهرک های کشاورزی که ایجاد شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی است و به زودی گلخانه ها وارد چرخه تولید می شود.

وی، افزود: گلخانه‌های دیگر با استاندارد های بالای ۳ هزار متر مربع بوده که در آذربایجان غربی در سطح ۳۵ هکتار قابل بهره برداری است.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، گفت: از زمانی که نظام مهندسی متولی صدور پروانه ها و مجوز ها شده است حدود ۲۱۵ موافقت اصولی صادر شده، همچنین ۹۰ پروانه تاسیس و ۱۱۴ پروانه بهره برداری تا به امروز صادر شده است.

وی، ادامه داد: اگر درآینده گلخانه‌ها و گلخانه‌های کوچک مقیاس به مرحله تولید برسند شاهد تحولی در عرصه گلخانه‌های استان خواهیم بود.

آقایی، تصریح کرد: گلخانه‌های کوچک مقیاس برای حفظ اشتغال و تامین معیشت و تامین نیازهای محلی توسعه پیدا می‌کند و نیزگلخانه های بزرگ مقیاس با اهداف صادراتی برنامه ریزی می‌شود.

وی، افزود: در گلخانه‌های آذربایجان غربی خوشبختانه انواع محصولات تولید می‌شود از جمله این محصولات می توان به سبزی و صیفی‌جات، کوجه، فلفل، بادمجان، نهال، گیاهان زینتی و دارویی اشاره کرد و حتی در بعضی از شهرستان ها درختان هسته دار هم در گلخانه کشت می‌شود.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، تصریح کرد: کشور ما در حوزه زیست محیطی با مشکللات و مخاطراتی مواجه است وبزرگترین مشکلات زیست محیطی خشک شدن تالاب ها و دریاچه ارومیه است.

وی، افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی، گرم شدن دمای هوا، ریزگردها و کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی و فرسایش خاک و خطرات که از حوادث طبیعی همچون سرما زدگی مواجه هستیم و انتظار می‌رود که به این مشکلات راه حلی پیدا شود.

شناسه خبر: ۱۲۹۸۴۹۸