تشکلی که رنگ و بوی دولتی دهد، دیگر تشکل نیست و باید بتوانیم با خصوصی‌سازی روی پای خود بایستیم و زمانی موفق خواهیم شد که قادر به کنترل تشکل خود باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش تولیدکنندگان نشاء کشور در محل شرکت کشاورزی و خدمات بین‌المللی کیمیاکاران هامون در استان البرز، قول مساعد برای ایجاد تشکل نشاءکاران داد و افزود: جای امیدواری است که نشاءکاران خود به این نتیجه رسیده‌اند که نیازمند یک تشکل هستند، اما باید در نظر داشته باشند که در کشور تعداد تشکل‌ها رشد قارچ‌گونه دارند و عمر آنها نیز عمری قارچی و کوتاه‌مدت است و تولیدکنندگان نشاء باید تلاش کنند تشکلی اختصاصی داشته باشند که تصمیم‌ساز نباشد، بلکه تصمیم‌گیر باشد و به‌صورت زنجیروار حرکت کند و با زنجیره قبلی و بعدی خود که شامل بذر و نهاده‌ها می‌شوند، حرکتی هماهنگ داشته باشد.
محمدعلی طهماسبی در جمع تولیدکنندگان نشاء افزود: تشکلی که رنگ و بوی دولتی بدهد، دیگر تشکل نیست و باید بتوانیم روی پای خود بایستیم و خصوصی‌سازی صورت گیرد تا مجبور نباشید حرف کسی را به اجبار گوش دهید و زمانی موفق خواهید شد که قادر به کنترل تشکل خود باشید.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای کار باید به زنجیره تولید فکر کنید و نگذارید خشت اول کج گذاشته شود، از تدوین قوانین و استانداردسازی برای تولید نشاء به کمک مؤسسه ثبت گواهی بذر و نهال خبر داد و خاطرنشان کرد: کسانی که وارد این کار می‌شوند نیز باید ضابطه‌مند وارد شده و صلاحیت آنها تأیید شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: تعیین سلامت نشاء بر عهده مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال بوده و مسئول قرنطینه‌سازی آن، سازمان حفظ نباتات است که طی جلساتی با این سازمان‌ها، سعی در قانون‌مند کردن روند تولید نشاء خواهیم داشت.
طهماسبی در پاسخ به گلایه نشاءکاران از اینکه نمی‌توانند محصولات خود را بیمه کنند، تصریح کرد: با صندوق بیمه جلساتی گذاشته خواهد شد و نماینده‌ای از سوی تولیدکنندگان نشاء تعیین می‌شود تا مکاتبات لازم برای بیمه انجام گیرد.
وی حمایت معاونت باغبانی از ایجاد این تشکل را اعلام کرد و یادآور شد: اگر یک تشکیلات اصولی ایجاد کنید، خواهید توانست برای سایر بخش‌ها نیز الگو باشید.
طهماسبی در پایان در پاسخ به شکایت تولیدکنندگان نشاء از طولانی شدن روند امور اداری در سازمان نظام مهندسی کشاورزی تأکید کرد: فرآیندهایی که در نظام مهندسی روی می‌دهند، بررسی خواهند شد که آیا این فرآیندها باید انحصاری باشند یا می‌تواند به تشکل‌ها واگذار شود.
لازم به ذکر است در این همایش، تولیدکنندگان نشاء کشور حضور پیدا کردند و با اشاره به مزایای نشاءکاری از قبیل صرفه‌جویی در مصرف بذر، تولید بوته با ذخیره ژنتیکی مناسب، کاهش هزینه‌های کشاورزی، تولید محصول یکنواخت، صرفه‌جویی در مصرف کود، کاهش آفات و بیماری‌ها و بالا بردن راندمان تولید، خواستار تشکیل انجمنی اختصاصی، تخصیص یارانه به این بخش و حمایت‌های دولتی شدند.