چندسالی می‌شود که با کاهش ذخایر آبی، توجه‌ها به سمت کشت گلخانه‌ای جلب شده است. در این راستا کارشناسان معتقدند با دنبال کردن این شیوه علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و اشتغال، میزان مصرف منابع آبی نیز تا ۳۰ درصد کاهش و تولید تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. چرا که با این روش، تاثیر تغییرات ناگهانی آب و هوا بر میزان برداشت محصول به صفر می‌رسد. حالا با این شرایط، قرار است استان همدان در تولید انگور گلخانه‌ای پیشتاز شود و شرایط را برای فروش انگور در تمام فصول فراهم کند.

گفتگوی جوان آنلاین با منصور رضوانی جلال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

چه مقدار انگور در سال در همدان تولید می‌شود؟

به طور کلی در استان همدان ۷۳ هزار هکتار باغ میوه داریم که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به تولید انگور است. از این میزان سطح زیر کشت نیز ۲۲ هزار هکتار آن در شهرستان ملایر قرار دارد که این منطقه را به قطب تولید انگور استان تبدیل کرده است. در مجموع سالیانه حدود ۴۰۰ هزار تن انگور در استان همدان تولید می‌شود.

با این حجم از تولید، چرا باز هم نیاز به کشت گلخانه‌ای است؟

درحال حاضر شهرستان ملایر به عنوان قطب تولید انگور همدان شناخته می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه یکباره حجم زیادی از محصول در یک بازده زمانی محدود و مشخصی باید برداشت و به بازار فروش انتقال داده شود، استان همواره با معضل کمبود صنایع تبدیلی و بازار مصرف مواجه می‌شود، بنابراین لازم است میزان و زمان برداشت انگور را با کشت گلخانه‌ای تحت کنترل قرار دهیم تا با عرضه محصول در تمام فصول کمترین حجم هدر رفت را رقم بزنیم.

علاوه بر این اشباح کوتاه مدت بازار و صنایع تبدیلی در مقابل نبود محصول در فصول مختلف سال، اشتغال زایی و مصرف انگور را هم محدود به زمان خاصی می‌کند که کشت گلخانه‌ای جلوی این معضل را هم می‌گیرد. همچنین از مزایای کشت گلخانه می‌توان به کوتاه شدن دست دلالان اشاره کرد که با تقویت باغداران تولید را هم افزایش می‌دهد.

در حال حاضر برای کشت گلخانه‌ای چه اقداماتی در استان در حال انجام است؟

قرار است ۳ هزار هکتار از ۷۳ هزار هکتار باغ انگور استان به گلخانه‌ها انتقال یابد. در این راستا نیز اقدامات و تفاهم‌نامه‌های خوبی با همکاری بخش خصوصی به امضا رسیده است که امید داریم متقاضی این طرح، با سرعت عملیات اجرایی آن را شروع کند.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است تمام تولید انگور را به گلخانه‌ها ببریم تا علاوه بر افزایش تازه خوری محصول، در هر هکتار نیز برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. لازم به ذکر است که برای تولید هر محصولی در فضای باز تنها به یک کشاورز برای هر ۳ هزار هکتار نیاز است. در حال حاضر نیز این طرح در شهرستان کبودآهنگ کلید خورده است.

با توجه به خشکسالی‌های ۱۰ سال اخیر فکر می‌کنید گلخانه‌ها چه کمکی به بخش کشاورزی کنند؟

‌در حال حاضر ۴۰۰ هزار تن انگور در سال در همدان تولید می‌شود که اگر همین مقدار را به گلخانه‌ها ببریم، کمک بزرگی به حفظ منابع آبی و تداوم تولید می‌کند. علاوه بر این تولید خارج از فصل نیز ارزش افزوده خوبی برای کشاورزان برخوردار است.

کد خبر: ۸۷۲۴۷۱