رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ایران گفت: دستیابی به فناوری‌های نوین در عرصه نانو و توسعه همکاری‌های علمی با سازمان انرژی اتمی ایران در راستای اصلاح رنگ‌ها و ارقام جدید گل میخک، گلایل، زنبق، داوودی، پوتوس از دستاوردهای علمی ۸ ماه گذشته این پژوهشکده ملی است .

محمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: محققان این مرکز در عرصه نانو به فناوری‌های نوینی دست یافته و پس از سه سال پژوهش در بهمن سال ۹۵ به چندین رنگ و رقم جدید گل فریزیا دست یافته‌اند. به گفته وی، دستیابی به کلون‌های میخک عاری از ویروس با همکاری بخش خصوصی برای جلوگیری از واردات از دیگر دستاوردهای مهم این مرکز بوده و برای اولین بار در کشور آماده سازی و آغاز تولید و عرضه بسته‌های شکارگر طبیعی برای کنترل آفات گلخانه‌ای با همکاری بخش خصوصی در این مرکز انجام شد .

  شفیعی برگزاری بازدیدها و جلسات کاری با گلکاران محلات، ورامین و شمال ایران و آشنایی با دستاوردهای تجربی و توأم شدن این دستاوردها با مباحث علمی را مهم توصیف و از راهکارهای بارز تحقق اقتصاد مقاومتی در این عرصه دانست . وی در ادامه اظهار کرد: به منظور توسعه فضای آزمایشگاهی و عملیاتی، احداث ۴ واحد گلخانه تحقیقاتی با جذب اعتبارات از محل اوراق خزانه اسلامی در این مرکز آغاز شد و در  پایان خردادماه ۹۶ به بهره‌برداری رسید .

شفیعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های گل‌های داوودی و زنبق افزود: در آبانماه سال گذشته در باغ گیاه‌شناسی ایران در تهران نمایشگاهی از ۶۰۰ رقم گل‌های داوودی اصلاح شده محلات به همت این مرکز برگزار شد که مورد تحسین همگان واقع شد، همچنین در همین راستا نمایشگاه ۶۰ رقم جدید گل زنبق اصلاح شده در اردیبهشت ماه سال جاری در محل پژوهشکده برگزار شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان داخلی و پژوهشگران و تولیدکنندگان گل و گیاه سراسر کشور قرار گرفت .

وی همچنین به برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه زینتی رامسر نیز اشاره کرد و افزود: این رویداد بزرگترین رویداد علمی این حوزه است. برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی گسترده برای برگزاری این سمپوزیوم به عنوان بزرگترین رویداد علمی گل‌وگیاه کشور انجام و این رویداد در ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت سال ۹۶ در شهر رامسر با محوریت پژوهشکده و با همکاری انجمن علمی گل‌وگیاهان زینتی ایران و انجمن بین‌المللی باغبانی برگزار شد.

شفیعی درخصوص این سمپوزیوم گفت: در سمپوزیوم مذکور ۸۰ نفر از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان فعال بطور اختصاصی در حوزه گل و گیاهان زینتی بومی از داخل کشور و ۲۰ نفر از اساتید و محققین برجسته خارجی از کشورهای پیشرو در حوزه گل و گیاهان زینتی همچون ایتالیا، بلژیک، ژاپن، مکزیک، شیلی، چین، تایلند، اندونزی، روسیه، بوتسوانا، ترکیه و عراق حضور داشتند. این گردهمایی علمی در دو قالب سخنرانی و نمایش پوستر به ارائه معرفی جدیدترین مباحث تحقیقاتی و علمی در حوزه کاربرد و تجاری سازی گل و گیاهان زینتی بومی پرداخت .

وی با اشاره به اساتید و دوره های برگزار شده در این همایش افزود:  در بخشی از برنامه‌های سمپوزیوم در روزهای ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت دکتر رودریگو گونزالس رئیس شاخه گیاهان زینتی وحشی در انجمن بین‌المللی علوم باغبانی (ISHS) از کشور مکزیک و دکتر یوهان ون هیلنبورک از کشور بلژیک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی و شیلات بلژیک (ILVO)  که در زمینه اصلاح گیاهان زینتی به روش‌های سنتی و مدرن فعالیت داشته و تحقیقات ارزشمندی در حوزه بیوتکنولوژی گیاهان زینتی از وی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است با سفر به محلات ضمن بازدید از پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی و گلخانه‌های این شهرستان، طی نشست‌های علمی و فنی با گلکاران و پژوهشگران به تبادل نظر و ارائه نقطه نظرات پرداختند .