این روزها توسعه کشت گلخانه‌ای به یکی از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی تبدیل شده است. در این راستا، مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی با وعده احداث ۲۲۴۰ هکتار گلخانه‌ جدید در سال جاری و افزایش تولید ۲۰ درصدی می‌گوید:« توسعه گلخانه‌ها در سطح ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برنامه ریزی شده است که قرار است طی برنامه ای ۱۰ ساله انجام شود.»

سید مصطفی سید پور با اشاره به اجرای این طرح می‌افزاید: « در این راستا پیش بینی می‌شود که ۴ میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی شود.» طبق این برنامه جهاد کشاورزی قرار است که گلخانه‌هایی در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل احداث کند و این مقام مسئول در این باره می‌گوید:« توسعه گلخانه‌ها در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده و قرار است بیشترین سطح افزایش گلخانه‌ها در استان فارس با ۲۸۳۵ هکتار، سیستان و بلوچستان ۲۵۸۰ هکتار و هرمزگان ۱۵۶۷ هکتار باشد.» در حال حاضر تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور به صورت محدود انجام می‌شود و به چند قلم سبزی، صیفی، گل‌های زینتی و محصولات باغی همچون انگور، هلو و شلیل و ختم می‌شود. علاوه بر این بر اساس پیش بینی مسئولان قرار است در سال جاری بیش از ۲۲ میلیون تن محصولات باغی سر درختی و گلخانه ای در کشور تولید شود. محصولاتی که هنوز برای فروش آنها برنامه جامعی وجود ندارد.

هدر رفت ۹ میلیاردی منابع آبی

درحالی متولیان بر ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ها تاکید می‌کنند که هنوز تولیدات اندک کشاورزی سنتی کشاورزان بر روی زمین مانده است. محصولات متعددی که بازار فروشی برای آنها نیست و درگاه‌های صادراتی بر روی آنها بسته است. علاوه بر این نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی هم فرصت عرضه محصولات کشاورزی را از باغداران و کشاورزان می‌گیرد. به طوری که از چندین میلیارد تن محصول کشاورزی که در کشور تولید می‌شود بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان فائو بیش از ۳۰ درصد آن سالانه به هدر می‌رود و به گفته عباس زارع، مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۹ میلیارد مترمکعب آب به دنبال همین ماجرا در کشور به هدر می‌رود. هدر رفتی که در مقایسه با صرف هزینه برای گسترش گلخانه‌ها و مقدار صرفه جویی ۴ میلیارد مکعبی آب بسیار ناچیز است.

گلخانه‌داران حمایت نمی‌شوند

بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد تا زمانی که معضل نبود بازار فروش، جای خالی صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری برطرف نشود، نمی‌توان امیدی به رونق صنعت کشاورزی با توسعه کشت گلخانه‌ای داشت. در این خصوص نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان»، می‌گوید:« به رغم اینکه مازندران مشکل آنچنانی در خصوص تامین منابع آبی ندارد، اما باز هم توسعه گلخانه‌ها می‌تواند کمک بزرگی در راستای افزایش تولیدات کشاورزی کند.»

عبدالله رضیان ادامه می‌دهد: « با این حال قبل از توسعه گلخانه‌ها باید این نکات را مد نظر قرار داد که تصمیم مسئولان در راستای کشت گلخانه‌ای باید با شناسایی ظرفیت‌های هر استانی صورت بگیرد. علاوه بر این در صورتی که توسعه گلخانه‌ها‌ بدون مطالعات دقیق، توجیه اقتصادی و ظرفیت صادراتی انجام شود، قطعا شکست این طرح دور از انتظار نیست.»

در حال حاضر علاوه بر تمام آنچه که گفته شد، هنوز هم برخی از گلخانه‌داران در استان‌هایی چون بوشهر، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و غیره با معضل نبود بازار فروش دست و پنجه نرم می‌کنند و به جای دروی سود، ضرر برداشت می‌کنند. علاوه بر این نبود منابع مالی برای بازپرداخت اقساط بانکی، عدم حمایت برای خرید مواد اولیه و نبود بیمه جامع در بخش گلخانه‌ها نیز از دیگر مشکلات گلخانه‌داران است.

کد خبر: ۸۷۶۶۳۰