علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم زنجان و طارم در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی (مقاومتی نیوز) در خصوص وضعیت آب در کشور گفت: ما در کشور به شدت با مشکل مدیریت بحران آبروبرو هستیم.

وقف چی با بیان اینکه بزرگترین مسئله ما در این بحث مسئله مدیریت آب است، گفت: برای حل این مشکل و رسیدن به اهداف کشور، ما باید یک حلقه کاملی از وازرتخانه‌هایی مانند جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش مصرف آب و وزرات نیرو به عنوان متولی دوم در بحث تولید و مدیریت آب را داشته باشیم.

وی افزود: البته وزرات نفت و اقتصاد نیز نقش اساسی دارند.

کشت گلخانه‌ای، یک قدم اساسی در مدیریت آب

وقف چی گفت: اگر ما بتوانیم تولید سبزیجات و صیفی جات را در گلخانه‌ها که مصرف آبش ۱ درصد است انجام دهیم، توانسته‌ایم یک قدم اساسی در بحث مدیریت آب برداریم و بهره‌وری را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در بحران آب برداشتمان این است که در قدم اول بهترین کار توسعه کشت گلخانه‌ای حتی به صورت رایگان است، مشروط به این که به صورت انحصار در نیاید؛ یعنی کسانی که امروز از ۱۰ اینچ آب استفاده می‌کنند اینها را بیاوریم گلخانه بهشان بدهیم و مدیریت بکنیم.

وی افزود: با یک مدیریت خوب می‌توانیم تمام ذی‌نفعان این بخش را تحت پوشش قرار دهیم که این بزرگترین کمک به مدیریت آب است.

وقف چی در ادامه گفت: موضوع بعدی که در کشور مشاهده می‌شود رواج گسترده آبیاری سنتی و یا کشت درخت یا درختچه‌های با مصرف آب بالا درفضاهای سبز و راههاست.

نماینده مردم زنجان و طارم گفت: می توانیم آبهای سطحی را با احداث سد و مخازن معیشتی مهار کنیم که اگر این کارها را انجام بدهیم علاوه بر مهار آب و حاصلخیزی خاک توانسته‌ایم بهره‌وری را افزایش بدهیم.

دولت الگوی خوبی برای مدیریت صحیح آب نیست

وی گفت: همه جای دنیا دولت ها باید به عنوان الگو مردم را هدایت کنند، اما متاسفانه می بینیم که همچنان در بحث مدیریت آب یک مدیریت سنتی در کشور وجود دارد. اگر دولت از این وضعیت بیرون نیاید، ما همچنان با بحران آب مواجه خواهیم بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه امروز هیچ کسی با وام ۱۸ درصدی برای تولید گلخانه‌ای اقدام نمی کند گفت: دولت باید کشاورزان را به استفاده از آبیاری نوین تحت فشار شویق کند و برای آن تسهیلات مناسب در نظر بگیرد و کشت گلخانه‌ای را تسهیل کند.