تهران- ایرنا- برنامه افزایش سطح زیرکشت گلخانه های کشور به بیش از ۶۰ هزار هکتار تا سال ۱۴۰۴ در حالی دنبال می شود که به گفته مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری زراعی تولید ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی در دستور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس آمارها، تولید سالیانه بخش کشاورزی بیش از ۱۲۰ میلیون تن است.
سبزی و صیفی یکی از محصولات «آب بر» به شمار می‌رود که وزارت جهاد کشاورزی به دلیل بحران‌های آبی سالهای اخیر، تولید این محصولات در فضای گلخانه‌ای را در دستور کار دارد.
نهم خردادماه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، خرید تضمینی گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را در دستور کار دارد و تاکنون هشت هزارتن سیب زمینی طرح استمرار در خارج از فصل تولید خریداری شده است. 
امروز مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت پیش بینی کرد در سال جاری زراعی بیش از ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید شود. 
به گزارش یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری یادآوری کرد: بر اساس برآورد از نیاز صادراتی، صنایع فرآوری و تازه خوری، سطح زیرکشت سبزی و صیفی در زمستان، بهار، تابستان و پاییز مشخص و به تفکیک به استان های کشور ابلاغ شده است.
وی گفت: اگر کشاورزان، این سطح ابلاغی را رعایت نکنند، دچار مازاد تولید می شویم که ضرر آن نیز متوجه خود آنها می شود.

** جزییات تولید زمستانه و بهاره
طرح استمرار زمستانه و بهاره در استان های جنوب کشور مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و ایلام اجرا می شود که شرایط تولید در فصول سرد را دارند.
به گفته اصغری، در سال زراعی جاری در قالب طرح استمرار، برنامه کشت سیب زمینی در سطح ۶۷۳۰ هکتار با پیش بینی تولید ۲۰۷ هزار تن و برای تولید بهاره در سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۳۹۰ هزار تن تعیین شد.
کشت پیاز برای تولید زمستانه در ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار با پیش بینی ۳۶۴ هزار تن تولید و برای تولید بهاره در ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار با پیش بینی ۴۷۸ هزار تن تولید از دیگر برنامه های ابلاغ شده به استان های کشور است.
در مورد تولید پاییزه و زمستانه گوجه فرنگی نیز برنامه کشت ۳۲ هزار و ۲۹۰ هکتار با پیش بینی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید در نظر گرفته شد.
برای تولید بهاره این محصول که اکنون در حال عرضه به بازار است، برداشت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول از ۲۹ هزار و ۲۰۰ هکتار پیش بینی شده است.

** تولید تابستانه و پاییزه 
از سوی دیگر، حدود ۲۵ استان کشور در تولید محصولات تابستانه و پاییزه مشارکت دارند.
به گفته اصغری، تولید تابستانه ۸۱۴ هزار تن سیب زمینی در ۲۰ هزار و ۳۰۰ هکتار پیش بینی و برای تولید پاییزه کشت ۱۰۳ هزار و ۳۵۰ هکتار با پیش بینی تولید سه میلیون و ۵۹۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.
بر پایه دستورالعمل تولید تابستانه پیاز، از ۵۲۷۵ هکتار ۲۰۹ هزار تن محصول به دست می آید.
برای دوره پاییزه، سطح کشت این محصول ۲۳ هزار و ۴۴۰ هکتار و تولید یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن پیش بینی شد.
برای تولید تابستانه و پاییزه گوجه فرنگی، کشت ۶۹ هزار و ۱۴۵ هکتار در ۲۷ استان کشور با پیش بینی سه میلیون و ۳۱۰ هزار تن برداشت محصول در نظر گرفته شده است.

** میانگین عملکرد تولید 
بر پایه آمارهای مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، در سال زراعی ۹۱-۱۳۹۰ میانگین عملکرد تولید سیب زمینی ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که در سال زراعی ۹۵-۱۳۹۴ به ۳۱ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم رسید.
بر اساس برآوردها این میزان در سال ۹۶-۱۳۹۵ به حدود ۳۴ تن در هکتار می رسد.
میانگین عملکرد تولید پیاز در سال زراعی ۹۱-۱۳۹۰، ۳۶ تن در هکتار بود که در سال ۹۶-۱۳۹۵ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ کیلوگرک در هکتار رسید.
برآورد می شود این میزان در سال ۹۶-۱۳۹۵ به ۴۲ تن در هکتار افزایش می یابد.
اصغری، توسعه سیستم های نوین آبیاری به ویژه تیپ، نظارت بر تولید و توزیع کودهای باکیفیت و استفاده از ارقام متنوع و پربازده سبزی و صیفی را در افزایش میانگین عملکرد تولید در واحد سطح موثر دانست.
وی گفت: بسیاری از تنش ها در بخش سبزی و صیفی به علت نبود مشتری نیست، بلکه به ساختار بازار مربوط می شود. از این رو، تشکیل زنجیره تولید از ابتدا تا انتها (یعنی عرضه و صادرات) از مهمترین برنامه هاست.
به گفته وی، ارتقای بهره وری آب در تولید محصولات سبزی و صیفی در فضای باز و توسعه ساختارهایی برای بازار این محصولات از برنامه های امسال خواهد بود.
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی چندی پیش اعلام کرد: توسعه کشت گلخانه ای و انتقال برخی محصولات از جمله سبزی و صیفی از فضای آزاد به گلخانه به طور جدی در دستور کار قرار دارد.
غلامرضا تقوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال های اخیر مجموع سطح زیرکشت گلخانه های کشور به ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده است که تا سال ۱۴۰۴ خورشیدی، ۴۸ هزار و ۳۵۰ هکتار به کشت گلخانه ای کشور اضافه می شود.
«قرار بود تا پایان پارسال ۲۲۰۰ هکتار توسعه کشت گلخانه ای داشته باشیم که نزدیک ۱۶۱۰ هکتار آن یعنی معادل ۷۸ درصد برنامه محقق شد».
تقوی تصریح کرد: با توسعه کشت گلخانه ای بهره وری آب نسبت به فضای باز ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات همه نوع میوه بجز نارگیل، آناناس، انبه و موز از سال ۱۳۹۰ ممنوع است.
گمرک جمهوری اسلامی ایران سیزدهم اسفندماه پارسال در بخشنامه‌ای، میوه های «منگوستین» و «پاپایا» را از فهرست ممنوعیت خارج کرد اما چند روز بعد دوباره ممنوعیت واردات آنها برقرار شد. 
امروز نیز قیمت فروش گندم برای نانوایی‌های یارانه‌ای به ازای هر کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ ریال و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلوگرم ۹ هزار ریال (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین شد.

کد خبر: