رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید شده است.

منصور رضوانی‌جلال در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بخش باغبانی با مساحت ۷۴ هزار و ۵۰۰ هکتار تولیدی افزون بر ۶۹۰ هزار تن را در سال ۹۵ تجربه کرده که سرانه تولیدی استان را بیش از ۴۰۰ کیلوگرم در سال نشان می‌دهد، اظهار کرد: امسال در استان همدان ۳۰ هزار مترمربع فضای گلخانه‌ای ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۵ هزار و ۹۰۹ تن سبزی و صیفی گلخانه‌ای در استان تولید شد، ادامه داد: در سالجاری تا کنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ سبزی و صیفی گلخانه‌ای در استان همدان تولید شده این در حالیست که طی سال‌های ۹۵ تا پایان ۹۵، ۸۰ هزار و ۳۵۸ تن محصول در گلخانه‌های سبزی و صیفی استان تولید شده است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه ۲۲۰ هزار مترمربع احداث گلخانه جدید طی سال‌های ۹۲ تا پایان ۹۵ انجام شده است، تأکید کرد: تا پایان سال ۹۱ مجموع سطح گلخانه‌های استان معادل ۷۲ هکتار بوده و ظرف چهار سال گذشته ۲۱ هکتار گلخانه جدید احداث شده به طوریکه ظرف چهار ساله گذشته ۲۹ درصد سطح گلخانه‌های پیش از سال ۹۱ به ظرفیت استان افزوده شده است.

تولید بیش از ۶۹۰ هزار تن محصول باغی در همدان

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در سال گذشته ۶۹۰ هزار و ۹۵۵ تن محصول باغی در استان تولید شده است، گفت: انگور، کشمش، گردو، آلو، هلو و شلیل از مهمترین محصولات باغی استان است که رتبه اول تا ششم تولید در کشور را دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در تولید گیاهان دارویی استان همدان با تولید حدود ۱۷ هزار تن انواع گیاهان دارویی رتبه چهارم تولید در کشور است، تصریح کرد: در سالجاری ۷۰۰۰ تن گیاه دارویی در استان همدان تولید شده است.

وی یادآور شد: در راستای توسعه و احداث باغ در سال گذشته ۹۱۷ هکتار باغ در استان همدان احداث شده و ۲۳۲۸ هکتار اصلاح و جایگزینی باغات صورت گرفته است.

رضوانی‌جلال خاطرنشان کرد: با توجه به افت آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ها تلاش سازمان جهادکشاورزی در بخش باغبانی استفاده بهینه از آب و افزایش بهره‌وری بوده به طوریکه در همین راستا از سال ۹۱ تا ۹۵ سطح زیرکشت زعفران در استان از ۱۵۳ هکتار به بیش از ۲۷۰ هکتار برابر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۲ هزار و ۴۷۴ اصله نهال در استان تولید شده است، اظهار کرد: از آنجا که نهال پایه و اصل احداث باغ بوده تولید نهال استاندارد از برنامه‌های اصلی مدیریت امور باغبانی بوده و از سال ۹۱ تا  ۹۵ بیش از یک میلیون اصله نهال استاندارد و فنی از ارقام مرغوب در استان تولید شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گل‌محمدی در سال ۹۱ برابر با ۵۴ هکتار بوده و در سال ۹۵ به بیش از ۹۲ هکتار افزایش یافته است، بیان کرد: در سال گذشته ۴۴ هزار تن کشمش در استان همدان تولید شد.

وی در پایان توسعه کشت زعفران در بیش از ۲۵ هکتار از مزارع، توسعه کشت پسته در بیش از ۵۰ هکتار و توسعه ۱۵ هکتاری گلخانه‌های استان را از برنامه‌های مهم در دست اقدام این سازمان در سال ۹۶ دانست.

کد خبر: ۹۶۰۷۱۰۰۴۷۶۱