مدیر جهاد کشاورزی خمین با اشاره به تولید سالانه ۴۰ میلیون گل شاخه بریده در شهرستان و کیفیت بالای محصولات این شهرستان، خلاء پایانه صادراتی در استان مرکزی و خمین را محسوس دانست.

احمدرضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: ۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خمین زیر پوشش کشت گلخانه‌ای است که انواع گل‌های شاخه بریده را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تولید انواع گل‌های رز، میخک، شب‌بو، گلایل، لیلیوم، ژربرا، داوودی و … در این شهرستان گفت: سالانه ۴۰ میلیون قطعه گل شاخه بریده در شهرستان تولید می‌شود که بیشترین سطح کشت به گل رز و گلایل اختصاص دارد.

جعفری ارزش ریالی این میزان تولید سالانه را ۲۰ میلیارد تومان دانست که به دلیل کیفیت بالای گل تولیدی در خمین بخش عمده‌ای به بازار گل تهران ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: ۳۰۰ نفر در شهرستان صاحب گلخانه‌های تولید گل هستند که در هر هزار متر دو نفر اشتغال مقطعی ایجاد شده است و اکثر این گلخانه‌ها در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان فعالند.

مدیر جهاد کشاورزی خمین با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی اظهار کرد: در شرایط کنونی فعالیت گلخانه‌های صنعتی به دلیل مصرف کم آب بهترین گزینه برای تولیدات کشاورزی است و با توجه به تقاضاهای موجود سالانه بین سه تا پنج هکتار افزایش سطح زیر کشت گلخانه در برنامه هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به نبود پایانه صادراتی در خمین و استان مرکزی بیان کرد: بحث اصلی در استان نبود این پایانه است، در صورتی که خمین و محلات قطب تولید گل در استان و کشور هستند و خمین در تولید گل‌های شاخه بریده رتبه نخست استان را در اختیار دارد و با توجه به کیفیت بالای تولیدات گل شهرستان لازم است با ایجاد این پایانه فرصت صادرات را غنیمت بشمریم.

جعفری افزود: تولید سالانه ۴۰ میلیون قطعه گل شاخه بریده و کیفیت آن ظرفیتی است که باید به بازارهای جهانی معرفی کرد، اما نبود پایانه صادراتی مانعی بر سر راه صادرات گل‌های خمین و استان مرکزی است.

کد خبر: ۹۶۰۶۰۸۰۵۰۲۹