رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت که برای تولید غذای سالم نیاز به ترویج روش های تولیدی کشاورزی غیرشیمیایی و بیولوژیک است .
دکتر سید حسین گلدانساز در حاشیه دومین کنگره ملی حشره‌شناسی ایران که در سالن شهدای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از فعالیت‌های اصلی در گیاه پزشکی کشور تولید محصول سالم و محصول ارگانیک است. وی اظهارداشت: برای رسیدن به این هدف بایستی استفاده از سموم شیمیایی برای دفع آفات درمحصولات کشاورزی اعم از باغات، مزارع و گلخانه ها را کم کرده و روش های غیر شیمیایی کنترل آفات را ترویج کنیم. وی گفت: بهترین این روش ها استفاده از حشرات مفید برای کنترل آفات است، به این معنا که از حشره مفید علیه آفات در مزارع کشاورزی و باغ ها استفاده کنیم که چنین روشی در دنیا مرسوم شده است. گلدانساز افزود: درکنگره حشره شناسی که امروز در البرز در حال برگزاری است ، مباحث مختلف پایه ای و کاربردی حشره شناسی در قالب سمپوزیوم های مختلف با شرکت تعدادی از محققان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه و مونته نگرو مطرح می شود. وی هدف اصلی از برگزاری این کنگره علمی را کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از روش های بیولوژیک و غیرشیمیایی با استفاده از حشرات مفید دانست. رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: کاربردی شدن این تحقیقات در عرصه های کشاورزی نیاز به حمایت‌های معنوی که همان مهم شمردن این موضوع توسط مسئولین و سیاست گذاران و حمایت مادی دارد زیرا این تحقیقات هزینه‌های زیادی می‌طلبد و باید تامین شود. وی گفت: هم‌اکنون تعداد حشرات مفید شناسایی شده در کشور بسیار زیاد است به طوریکه برای استفاده از آنان در سطح مزارع و باغات مشکلی وجود ندارد و نیاز به پرورش آنان است و به همین منظور در سال‌های گذشته انجمن تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک در کشور شکل گرفته است.
وی افزود: این انجمن که توسط بخش خصوصی و دانشجویان فارغ التحصیل از رشته‌های مختلف کشاورزی محلی را به نام انسکتاریوم برای پرورش این حشرات راه‌اندازی کرده‌اند و به تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی می‌فروشند که بخشی از هزینه آن را دولت و بخشی را کشاورزان پرداخت می‌کنند. درمجموع بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره علمی از داخل و خارج از کشور رسیده است. دومین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران به مدت ۳ روز در سالن شهدای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه دارد.

شماره خبر: ۱۸۳۳۰۶