یک استاد گیاه‌شناس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان گفت: محصول دانش‌بنیان «کنه شکارگر» برای مهار زیستی آفات گلخانه‌ای تولید و در دانشکده کشاورزی همدان رونمایی شده است.

حمد خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در حاشیه رونمایی از تولید تجاری محصول دانش‌بنیان «کنه شکارگر» اظهار کرد: این محصول در مرحله تولید پایلوت و مرحله اول تولید است که در تلاش برای تولید این محصول به صورت انبوه هستیم.

وی افزود: این محصول در دانشکده کشاورزی همدان مورد تحقیق و تولید قرار گرفته و برای مهار آفات محصولات گلخانه‌ای دارای کاربرد بالایی است.

این استاد گیاه‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی ادامه داد: چون برای تولید محصول ارگانیک بیولوژیک نمی‌توان از سم استفاده کرد، باید ار طریق عوامل بیولوژیک آفات گلخانه‌ها را مهار کرد.

وی در خصوص محصول دانش‌بنیان «کنه شکارگر» که از عوامل ارگانیک است، گفت: استفاده از این محصول به جای سم، امنیت غذایی را برای مصرف‌کننده محصولات گلخانه‌ای بالا می‌برد چراکه با استفاده از این محصول بیماری سرطان در جوامع انسانی کمتر شیوع پیدا می‌کند.

خانجانی در زمینه مزایای استفاده از «کنه شکارگر» در گلخانه‌ها خاطرنشان کرد: این محصول یک کنترل‌گر طبیعی است که حتی حداقل آسیب را به اکوسیستم گلخانه‌ای وارد نمی‌کند به طوری که با حفظ تعادل طبیعی موجب افزایش تنوع‌زیستی و زنده در گیاهان گلخانه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه از پنج سال گذشته در خصوص تولید این محصول تحقیق شده است، بیان کرد: این محصول نقش بسزایی در تولید غذای سالم و ایمن دارد و نقش محصول ارگانیک را ایفا می‌کند.

این استاد گیاه‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی یادآور شد: توسعه، تولید و توزیع این محصول دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی  و مبتنی بر محصولات دانش بنیان، می‌تواند همراه با اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبط، نقش موثری در جلوگیری از خروج ارز و حتی ارزآوری از طریق صادرات این محصول به همراه داشته باشد.

گفتنی است، این محصول دانش‌بنیان با حضور رئیس دانشگاه بوعلی سینا و مسوولان استانی و دانشگاهی رونمایی و افتتاح شد.

کدخبر: ۱۳۹۶۱۰۱۴۰۰۰۸۲۱