خشکسالی‌های چندین ساله و مدیریت نامطلبوب مصرف آب در حوزه‌های مختلف، آینده کشاورزی کشور و از جمله جنوب کرمان که غالبا محصول خارج از فصل تولید می‌کند را به مخاطره انداخته است و به همین دلیل جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پی چاره ای برای مدیریت بهینه از آب و خاک و افزایش عملکرد کشت به فکر تولید محصول با استفاده از روشهای نوین همچون بکارگیری کشت هیدروپونیک با کمک هلندی‌ها افتاده است.

در حال حاضر در اکثر نقاط کشور، کشاورزان از آبیاری سنتی استفاده می‌کنند به طوری که در کشورهای پیشرفته نه تنها این نوع آبیاری هیچگونه استفاده‌ای ندارد بلکه از آبیاری تحت فشار هم فقط در مزارع بزرگ استفاده می‌کنند لذا باید برای مدیریت مصرف آب که امروزه گرانبهاترین ماده در کشورمان تبدیل شده راه و چاره ای اندیشیده شود و باید این مهم در بین مردم و جامعه نهادینه شود.

در کشت بدون خاک یا هیدروپنیک بدون استفاده از هیچگونه خاک مواد مورد نیاز گیاه را از طریق آب و ریشه به گیاه می رسد که در این نوع از کشاورزی نوین در کنار استفاده بسیار پایین آب، از بهره وری بسیار بالای گیاه برخوردار می شود.

احداث گلخانه یکی از مهمترین موارد مورد نیاز این نوع از کشت است و با توجه به اینکه در ابتدا نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد اما می توان از این محل در ۱۲ ماه سال تولید کرد و هیچگونه محدودیتی از لحاظ آب و هوایی وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: امروزه بزرگترین معضل کشور و به تبع آن جنوب استان کرمان و شهرستان جیرفت کاهش نزولات آسمانی و خشک سالی های چندین ساله است که باعث شده این منطقه با کمبود آب مواجه شود.

علی سالاری افزود: باتوجه به خشک سالی های متعدد و کمبود آب باید کشاورزی سنتی را فراموش کنیم و به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید و کشت های نوین کنیم که گلخانه های هیدروپونیک بهترین و مدرنترین آنهاست.

وی با بیان این که با احداث گلخانه هیدروپونیک افزایش عملکرد ۱۰۰ درصدی را خواهیم داشت تصریح کرد: کشت در گلخانه هیدروپونیک در فضای بسته انجام می شود و محیط کاملا ایزوله است. از مصرف سموم جلوگیری می شود و باعث می شود که کیفیت تولید محصولات بالا برود و محصولی سالم تولید می شود. مهمترین ویژگی این گلخانه‌ها صرفه جویی در مصرف آب است و راه برون رفت از بحران کم آبی منطقه، احداث گلخانه‌های هیدروپونیک است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جیرفت از اعطای تسهیلات با کارمزد ۶ و ۱۲ درصد از محل اعتبارات اشتغالزایی روستایی و صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: کشاورزان می توانند با در اختیار داشتن آب و زمین و همچنین جواز تاسیس گلخانه و طرح احداث به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با هدف توسعه پایدار و هدفمند کردن تولیدات بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی معیشتی استان و رسیدن به کشاورزی اقتصادی با رویکرد بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری تولید به ازای آب مصرفی و با توجه به تغییرات اقلیمی و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، برای توسعه گلخانه‌های مدرن هیدروپونیک در  استان کرمان اقدام به اجرای طرح احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک در استان کرمان کرده‌ایم.

حسین زنده روح افزود: کشاورزان با واگذاری آب و زمین برای احداث  تاسیسات مورد نیاز گلخانه ها بسته به شرایط اقلیمی، حداقل ۲ هکتار (اشخاص حقیقی ) و حداکثر ۱۰ هکتار (اشخاص حقوقی ) درطرح مشارکت داده می شوند. به ازای هر هکتار بطور مستقیم و متوسط ۱۰ نفر که در کل ۷۵۰۰ نفر و در فاز اول ۲۵۰۰  نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در استان کرمان را جذب خواهد کرد.

وی با بیان این که جنوب استان کرمان از نظر آب و هوایی و حاصلخیزی خاک شرایط مساعد تری برای احداث گلخانه دارد  ۵۰۰ هکتار از ۷۵۰ هکتار در این منطقه به ساخت گلخانه اختصاص می‌یابد.

زنده روح با بیان این‌که این طرح با همکاری شرکت دلفی هلند اجرا می‌شود خاظرنشان کرد: ما در اولین گام آمار های سی ساله هواشناسی منطقه را در اختیار شرکت “دلفی هلند” گذاشتیم و این شرکت با مطالعه آب و هوای منطقه، نوع سازه گلخانه و همینطور نوع کشت محصول را در منطقه به ما اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در راستای تولید با کیفیت و همچنین دارای بودن استانداردهای صادراتی، آموزش و بهره برداری محصول در واحد سطح با بهره گیری از شرکت دلفی هلند انجام خواهد شد. یک فرصت بسیار عالی برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است که از مشاوره و اجرای طرح های گلخانه هیدروپونیک که در منطقه اجرا می شود بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان گفت: پیش بینی می کنیم در سه سال آینده ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک در استان کرمان احداث و به بهره برداری برسانیم و زمینه اشتغال مستقیم بیش از  هزاران جوان فارغ التحصیل بخش کشاورزی را فراهم کنیم.

زنده روح با بیان اینکه بازار هدف ما بازار های خارجی و عمدتا کشور های آسیای میانه است، خاطرنشان کرد: زمان تولید محصول ما در منطقه زمانی است که در خارج از کشور و کشورهای بازار هدف توانایی تولید محصول را ندارند و این مهم می تواند بهترین زمان برای عرضه محصولات تولیدی این طرح به بازارها باشد.

وی با تاکید بر این که ما هیچگاه رقیب تولید کنند سنتی نخواهیم بود تصریح کرد: تولید محصول ما تا زمانی ادامه خواهد داشت که تولید کننده سنتی تولیدی ندارد و به محض شروع تولید محصول توسط کشاورزان سنتی که به صورت فضای باز انجام خواهد شد تولید محصول ما به اتمام می رسد. بزرگترین هدف ما صادرات محصول تولیدی است زیرا ما برای راه اندازی این گلخانه‌ها ارز از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم و باید با صادرات محصول خود ارز آوری کرده و این ارز دریافتی خود را برگردانیم و صندوق بتواند به دیگر مشاغل پرداخت کند.

وی بابیان این که کار اجرایی این پروژه شروع شده است، ادامه داد: پیمان کار اجرای پروژه‌ها در شهرستان‌ها، سازه‌های گلخانه طراحی و در بعضی از شهرستان‌ها زمین های کاشت آماده شد و امیدواریم برای فصل جاری بتوانیم آمادگی کاشت محصول داشته باشیم. برای اجرای این طرح ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده که قرار است در سه فاز اجرایی و اعتبار مورد نیاز پرداخت شود.

مدیر عامل شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان تصریح کرد: این طرح چهار رکن اساسی دارد که کشاورز به عنوان رکن اصلی آب و زمین خود را طی یک قرار داد به شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان به مدت ده سال واگذار می‌کند و این قرارداد به این شکل است که کشاورز به این شرکت اجازه می دهد که گلخانه احداث شود، کاشت محصول صورت گیرد، محصول تولیدی به فروش برسد و از سود خالص این برداشت هرساله ۷۰ درصد به کشاورز پرداخت شود و پس از ده سال شرکت عمران توسعه گلخانه های کرمان موظف است سازه گلخانه را نوسازی کند و تحویل کشاورز دهد.

وی با بیان این که کشاورز در ضرر این طرح هیچگونه سهمی ندارد بیان کرد: چون کشاورز در مدیریت گلخانه سهیم نیست در ضرر احتمالی سهمی نخواهد داشت تنها در سود سهیم خواهد شد که پس از پرداخت هزینه ها و اقساط بانک به هرساله به کشاورز پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کشت هیدروپنیک یا آبکشت شیوهٔ کشت بدون خاک است. در این نوع کشت، متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری می کنند. با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود و با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت عملاً نیاز به خاک منتفی می‌شود.

در این نوع کشت نیازی به شخم و آبیاری نیست و مصرف آب به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد. همچنین در این روش ضد عفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم هزینه است. چون محلول غذایی به صورت مایع است به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. همچنین در جایی که خاک مناسب ندارد یا دچار بعضی بیماری‌ها است قابل کشت است.

مهمترین عیب این روش نیاز به سرمایه‌گذاری بالاست، زیرا تمام سیستم به صورت اتوماتیک است و نیاز به افراد متخصص است. آلودگی آب‌های زیر زمینی هم در اثر مخلوط شدن با محلول غذایی مشکلی دیگر است. این معایب با توجه به سیر تکاملی و ایجاد تکنولژِی برطرف شده است در ضمن آلودگی آب‌های زیر زمینی در سیستم بسته وجود ندارد.

کد خبر: ۹۷۰۴۰۴۰۱۹۷۶