معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سازه پایانه صادراتی گل و گیاه محلات به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی رسیده و نیازمند تجهیز است که این امر اعتباری ۸۰ میلیارد ریالی را می‌طلبد.

علی اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدات صارداتی برنامه‌های ویژه‌ای دارد که یکی از آنها توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای است و تولید گل و گیاه زینتی یکی از ارقام تولیدی توسط گلخانه‌هاست.

وی افزود: استان مرکزی دارای رتبه دوم تولید گل‌های شاخه بریده در کشور و صاحب رتبه اول کیفیت گل است و در این راستا به منظور توسعه فعالیت‌ها برنامه‌ریزی لازم انجام گرفته است و اقدامات حمایتی از متقاضیان صورت می‌گیرد.

زارعی با تاکید بر اینکه متقاضیان تولید محصولات صادراتی مشمول طرح‌های حمایتی می‌شوند، گفت: در این راستا آمادگی پرداخت تسهیلات بانکی و ارائه دانش فنی کار وجود دارد و یافته‌های علمی پژوهشکده گل و گیاه زینتی مستقر در محلات در اختیار آنان قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند با اطمینان در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات در این راستا سقف ندارد و به مدرن‌ترین گلخانه‌ها با پیشرفته‌ترین تجهیزات تسهیلاتی تا ۸۰ درصد هزینه‌ها با نرخ ۱۴٫۵ درصد پرداخت می‌شود، بیان کرد: پایانه گل و گیاه محلات در حال حاضر به صورت فیزیکی فعال است و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع در بخش مرکزی با هدف بهبود وضعیت گل و گیاه استان و نیز بهبود صادرات در این بخش آغاز شد و در این راستا سازمان توسعه تجارت مبلغ سه میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرد و مابقی به دلیل واگذاری پایانه به شرکت تعاونی گل و گیاه توسط این شرکت تکمیل و پس از سه سال عملیات اجرایی احداث به پایان رسید.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در حاضر پیشرفت فیزیکی تاسیسات ساختمانی آن حدود ۹۰ درصد است و طبق برآورد کارشناسی رسمی دادگستری تاکنون مبلغ ۵۴ میلیارد ریال جهت احداث و تجهیز آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه از نظر تجهیزات فنی و آزمایشگاهی نیز حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است، افزود: پایانه صادراتی گل و گیاه محلات در مجموع دارای زیربنایی به مساحت هفت هزار و ۲۰۰ مترمربع است و در سه طبقه احداث شده است. این مجموعه دارای ۲ سالن سردخانه با حجم مجموعا ۶۰۰ مترمکعب و با ظرفیت ۶۰۰ تن محصول است که سردخانه در حال حاضر فعال است و انواع پیاز گل‌های شاخه بریده در آن نگهداری می‌شود.

زارعی امکانات دیگر این پایانه را شامل سالن حراج محصولات تولیدی با وسعت هزار و ۴۴۰ مترمربع، سه انبار تجهیزات به مساحت ۳۰۰ مترمربع، موتورخانه ۷۵ مترمربع عنوان کرد که در حال حاضر سالن حراج فعال است و انواع گل‌های گلدانی و بید قرمز به جهت صادرات در آن بسته بندی می‌شود، همچنین موتورخانه فعال و انبارها خالی است.

وی گفت: سالن چندمنظوره این پایانه با مساحت ۹۲۰ مترمربع شامل قرنطینه به مساحت ۲۶۰ مترمربع، آزمایشگاه ۲۲۵ مترمربع و دفتر کار و بانک می‌شود که قرنطینه، آزمایشگاه و بانک نیازمند تجهیز و غیرفعال است، البته با حضور پرسنل اداری، انباردار، نگهبان و مدیرعامل این مجموعه ۵ شغل ایجاد کرده است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی سالن اجتماعات ۸۰۰ نفره، هفت سوئیت اقامتی به مساحت ۷۲۰ مترمربع جهت رفاه حال خریداران و گلخانه به وسعت ۲ هزار مترمربع را از دیگر بخش های این پایانه عنوان کرد که تجهیز شده و برای نمایشگاه سالانه گل و گیاه استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز جهت تجهیز و تکمیل پایانه ۸۰ میلیارد ریال است که باید برای تجهیز آزمایشگاه، سالن سورتینگ، بسته‌بندی، سالن حراج و دستگاه‌های بسته‌بندی مکانیزه و راه‌اندازی سالن اجتماعی تزریق شود.

زارعی در خصوص خلاء پایانه صادراتی در شهرستان خمین تصریح کرد: با توجه به اینکه پایانه محلات نیاز استان را پاسخگو خواهد بود به همین دلیل از نظر تامین و عرضه، نیاز مجدد به ایجاد پایانه مجزا در خمین و سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود ندارد و با توجه به فاصله کم خمین با محلات، با راه‌اندازی این پایانه در محلات گلکاران خمین نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

کد خبر: ۹۶۰۶۱۵۰۸۸۶۱