عصراقتصاد: رییس هیئت مدیره شرکت شهرکهای کشاورزی گفت: کاهش بروکراسی در واگذاری مجتمع های گلخانه ای و نیز صدور یکروزه پروانه ها و جواز تاسیس در دستور کار این  شرکت قرار دارد.

علی اشرف منصوری رییس هیئت مدیره شرکت شهرکهای کشاورزی در نشست خبری ، با بیان اینکه تاکنون، ۱۱۵ مجتمع و شهرک گلخانه ای، شیلاتی و دامپروری در ۲۹ استان کشور در سطح ۷ هزار و ۶۲۷ هکتار به شرکت شهرک های کشاورزی تحویل داده شده است ، افزود: کاهش بروکراسی در واگذاری مجتمع های گلخانه ای و نیز صدور یکروزه پروانه ها و جواز تاسیس در دستور کار این  شرکت قرار دارد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران با عنوان اینکه توسعه زیرساخت شهرک های گلخانه ای، شیلاتی و دامپروری در سطح کشور، راهبری و هدایت کشت و صنعت ها، برنامه ریزی، مطالعه و طراحی برای احداث شهرک های کشاورزی، حمایت از توسعه بازار و… از وظایف شرکت شهرک های کشاورزی است ، گفت : از مجموع شهرک های گلخانه ای تحویلی به این شرکت، ۲۷۰۰ هکتار به عنوان اولویت واگذاری تعیین که تاکنون ۷۰۰ هکتار آن به سرمایه گذاران واگذار شده و مابقی نیز در مرحله فراخوان و واگذاری برای جذب سرمایه گذار است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران افزد: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه درکشوربیش از ۱۲۰۰۰هکتاربوده که۹۵۰۰هکتار آن سبزی و صیفی جات، توت فرنگی و.. و۲۵۰۰هکتار آن گل وگیاه زینتی است که سالانه بالغ بر۲میلیون تن انواع محصولات گلخانه ای و بیش از یک میلیاردو ۵۰۰ میلیون گل شاخه بریده و ۳۶۰ میلیون گل وگیاه زینتی گلدانی تولید میشود.

منصوری افزود ؛با توجه به تفاهمنامه صورت گرفته با سازمان شیلات ایران ۴۴شهرک شیلاتی در سواحل آبهای جنوب و شمال کشور پیش بینی گردیده که تا کنون از طریق موسسه نصر برای ایجاد  ۱۰ مورد انها کارسازی شده است .

مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران در ادامه یاد اور شد که طی دو سال گذشته مجوزتاسیس ۲۴مورد شهرک خصوصی گلخانه ای با مساحت   ۴۷۶ هکتار صادر شده است.

منصوری با اعلام این خبر که بخش عمده عملیات احداث زیر ساخت شهرکهای کشاورزی با منابع اعتباری دولت انجام میگیرد، گفت: علاوه بر اعتبارات استانی تامین شده  توسط سازمانهای جهاد کشاورزی  جهت کمک به تکمیل زیرساختها، از محل منابع ملی نیز طی سالهای اخیربالغ بر ۶۰۰میلیارد ریال برای انجام مطالعات و تکمیل زیر ساختها هزینه شده است.

وی گفت:  برای ایجاد و توسعه ی شهرکهای کشاورزی در ۲۳استان در سطح ۱۲۵ هزار هکتار آمایش واستعدادیابی انجام گرفته و مطالعات تکمیلی در این عرصه ها با هدف توسعه شهرکهای کشاورزی وبا محوریت توسعه گلخانه ها در حال انجام میباشد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران در ادامه با اشاره به نوپا بودن شرکت شهرکهای کشاورزی، گفت :کار تکمیل سازه های گلخانه  و آغاز بهره برداری و تولید در چهار استان همدان،  اردبیل، جنوب کرمان و کهکیلویه وبویراحمد شروع گردیده و مابقی هم در حال برنامه ریزی است.

وی در ادامه تاکید داشت: برای مهار خشکسالی و رفع بیکاری در کشور تنها راه علاج درحوزه کشاورزی را توسعه ی گلخانه ها را بعنوان یکی از محوری ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی با هدف توسعه تولید وافزایش بهره وری آب واشتغال وهمچنین توسعه صادرات دانست و این مهم را اولویت اول این شرکت و وزارت جهادکشاورزی برای رفع این چالش اعلام نمود .

منصوری در ادامه به اهمیت و مزایای کشت های گلخانه ای پرداخت و تصریح کرد: توجه به زنجیره ی تولید را در شهرکهای گلخانه ای با هدف ایجاد ارزش افزوده یکی از محورهای اصلی مطالعات دراین شهرکها است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران شهرکهای گلخانه ای را بعنوان تنها راه موثر برای مقابله با چالش کم آبی وبیکاری بیان نمودند و افزودند که تلاش ما در شرکت شهرکهای کشاورزی کوتاه نمودن بروکراسی برای سرمایه گذاران و بهره برداران است بطوری که در شهرکهای اماده واگذاری صدور مجوز برای متقاضی یکروزه صادر میشود واراضی شهرک پس از آغاز بهره برداری بصورت قطعی به سرمایه گزار واگذار میگردد.

وی اظهار امیدواری کرد: بهره‌برداری از این شهرک‌ها منجر به ایجاد  اشتغال مستقیم برای ۳۵ هزار نفر بشود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شیلات ایران خبر داد و گفت:‌ ۴۴ شهرک شیلاتی در سواحل آب‌های جنوب و شمال کشور پیش‌بینی شده که تا کنون ۱۰ مورد از آنها توسط مؤسسه نصر اجرا شده است.

منصوری با اشاره به نحوه واگذاری شهرک‌های گلخانه‌ای به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت:‌ ۳۰ درصد از قیمت کارشناسی‌شده این شهرک‌ها به صورت نقد دریافت می‌شود و مابقی آن طی سه سال دریافت می‌شود و جالب‌تر اینکه با وجود مصوبه مجلس که از سال ۹۵ هرگونه واگذاری در عرصه‌های ملی را صرفا به صورت اجاره امکانپذیر دانسته است، اما شهرک‌های کشاورزی از این موضوع استثناء بوده و انتقال قطعی سند صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و صرفه‌جویی در مصرف آب باید توسط راهکارهای مختلف باید در دستور کار قرار گیرد،‌ خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه‌ها یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با هدف افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از آب است که با توجه به کیفیت محصول می‌تواند برای توسعه صادرات هم بسیار کمک‌کننده باشد.

وی ایجاد زنجیره تولید را در شهرک‌های گلخانه‌ای برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر یکی دیگر از محورهای اصلی شهرک‌های کشاورزی دانست و افزود: تلاش ما این است که برای ارائه مجوز به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران در شهرک‌های کشاورزی بروکراسی اداری را کوتاه کنیم، تا جایی که صدور مجوز برای متقاضیان یک روزه انجام شود.

منصوری همچنین به این نکته اشاره کرد که مایلیم صنایع تبدیلی، بسته‌بندی، سردخانه‌ها را در شهرک‌های کشاورزی مستقر کنیم و تسهیلات لازم در این حوزه نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به نرخ سود تسهیلات در این حوزه اشاره کرد و گفت:‌ برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای در مناطق مرزی و محروم تسهیلات با سود ۴ درصد، در مناطق روستایی کم‌تراکم و جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر با نرخ سود تسهیلات ۶ درصد و تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد ارائه می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: روز به روز فضای کشت گلخانه‌ای در کشور توسعه می‌یابد، چرا که هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار هکتار سبزی و صیفی در فضای آزاد کشت می‌شود که اگر آن را به فضای گلخانه منتقل کنیم با یک دهم از این فضا می‌توانیم همان میزان محصول را تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران  زود رسی و امکان تولید خارج از فصل ، بازارپسندی محصولات گلخانه ای وکیفیت بالا بدلیل کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیک ، صرفه جویی در مصرف آب به اندازه یک دهم فضای باز و افزایش ده برابری تولید نسبت به فضای آزاد ، امکان تولید بیش از یک محصول در سال،افزایش صادرات ، امکان استفاده از اراضی غیر قابل کشت با روش هیدروپونیک ، تنظیم برنامه کشت با شرایط بازار و ایجاد فرصت شغلی مناسب برای متقاضیان جویای کار بویژه دانش اموختگان را از مزایای کشت های گلخانه برشمرد و افزود برای پرداخت تسهیلات به سرمایه گداران بویژه ازمحل منابع توسعه روستایی و عشایری محدودیتی وجود ندارد و از فعالین حوزه کشاورزی خواست از این فرصت استثنایی برای توسعه تولید و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و ایجاد اشتغال وتامین درامد اقتصادی استفاده نمایند.