در شرایطی که برگشت فلفل دلمه ای صادراتی دهاقان به روسیه خسارت مالی فراوانی برای آنها به بار آورد، تنها راه حل آنی مسئولان یعنی سفر کارشناسان روسی به دهاقان برای اطمینان از کیفیت محصولات نیز لغو شد، گرچه از اسفندماه زمزمه‌های صادرات دوباره این محصول به گوش می خورد اما چند ماه انتظار و رفع نشدن مشکل، موجب خسارت زیادی برای گلخانه داران شده است که باید رفع شود.

 شهرستان دهاقان در استان اصفهان به عنوان قطب کشت محصولات گلخانه‌ای شناخته می شود و تاکنون توانسته است در امر صادرات خوش بدرخشد و به کشورهای روسیه و عربی صادرات داشته باشد.

هم اکنون ۲۴۵ هکتار گلخانه زیر کشت در دهاقان وجود دارد سالانه ۲۳ میلیون انواع گل‌های شاخه بریده و ۲۰ هزار تُن محصولات کشاورزی در این گلخانه‌ها تولید و ۷۰ درصد آن به کشورهای آسیا میانه و اروپا صادر می‌شود.

در این میان «فلفل دلمه ای» محصولی است که بسیار مورد استقبال کشورهایی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و قرقیزستان قرار گرفته بود اما استقبلال ویژه روسیه از فلفل دلمه ای ایران، موجب شد بسیاری از گلخانه داران دهاقان طی سالهای گذشته به کشت این محصول رو آوردند.

در ماه های پایانی سال گذشته، مقدار زیادی از این محصولات به بهانه عدم استاندارد بودن سموم مورد استفاده برگشت خورد و زیان کشاورزان دهاقاتی را در برداشت.

در این ارتباط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان می گوید: شهرستان دهاقان مهد محصولات گلخانه‌ای است؛ دهاقان به سبب اقلیم، آب و خاک مناسب توانسته محصولات گلخانه‌ای از جمله گل شاخه بریده، خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای تولید نماید و علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل دست به صادرات هم بزند.

احمد تیموری صادرات به روسیه را هدف اصلی گلخانه داران دهاقانی دانست و خاطرنشان کرد: در طی این سال‌ها محصولات صیفی جات گلخانه‌ای دهاقان به ویژه فلفل دلمه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس و قرقیزستان صادر شد اما صادرات این محصولات به کشور روسیه سود اصلی را برای گلخانه‌داران به همراه داشت.

وی عنوان کرد: در نیمه دوم سال گذشته، گزارشی به دست ما رسید مبنی بر اینکه کشور روسیه محصول فلفل دهاقان را برگشت داده و اعلام نارضایتی نموده است که به شدت منجر به غافلگیری گلخانه داران و سرانجام خسارت گلخانه‌های تازه تأسیس شد.

تیموری با بیان اینکه روسیه سموم ایرانی را غیر مجاز دانست، تصریح کرد: کشور روسیه اعلام نموده سمومی که کشور ایران برای محصول فلفل دلمه‌ای خود مصرف نموده مجاز نبوده است و چهار نوع سمی مورد مصرف محصول گلخانه‌ای ایران از نظر فنی و از نظر کشور روسیه مجاز نیست و به همین سبب اقدام به بازگشت دادن محصولات ایران نموده است.ستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: سموم ایرانی مورد تأیید کشورهای اروپایی است اما روسیه اعلام دارد که نظرها و روش‌های کشورهای اروپایی برای ما مهم نیست و آن را تأیید نمی‌کنیم و سموم ایرانی باید با آمایش‌های خودمان مطابقت داشته باشد تا حاضر به خرید محصول باشیم.

بی توجی های سهوی یا عمدی؟!
با وجود این اظهار نظرها، صحبتهای برخی از دیگر مسئولان نشان می دهد که زیان کنونی کشاورزان دهاقانی ناشی برخی بی توجیهای سهوی یا عمدی بوده است.

مهرداد مرادمند از افزایش ده برابری محصولات کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: ما در کشت گلخانه سعی بر مصرف بهینه آب داریم با وجود این‌که محصولات ده برابر افزایش می‌یابند بنابراین گلخانه‌ها ضرورت و نیاز اساسی کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: محصولات گلخانه‌ای ایران از سوی کشور روسیه برگشت داده شد و در حال حاضر صادرات متوقف شده است و برخی از گلخانه‌داران از جمله دهاقانی‌های اصفهان متضرر شده‌اند زیرا روسیه نقطه هدف دهاقان بوده است.

مرادمند از برخی کوتاهی‌ها هم خبر داد و اذعان کرد: سازمان حفظ نباتات و علوم پزشکی هر کدام به نوبه خود بی‌توجهی به نامه روسیه مبنی به لغو صادرات را به گردن دیگری می‌اندازند و نسبت به پیگیری نامه مربوطه حاضر به پذیرش وظیفه خود نیستند بنابراین در پاسخ‌گویی به نامه مربوطه کوتاهی صورت گرفته است و محصول گلخانه ایران از روسیه برگشت داده شد و امروز شاهد ضرر و خسارت گلخانه‌دارانی هستیم که تازه تأسیس بوده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: چون گلخانه داران خسارت دیده با مشکل پرداخت اقساط مواجه هستند از بانک تقاضا داریم که نهایت مساعدت را داشته باشد و سود دریافت نکند و دولت هم به بانک کمک بیاید.

حمید رفیعی گلخانه‌دار دهاقانی نیز اظهار داشت: ما به قصد مصرف بهینه آب به سمت کشت گلخانه‌ای رفتیم و همه سختی‌ها را تحمل کردیم اما متأسفانه مشکلات بسیار هستند.

گلخانه‌دار دهاقانی با اشاره به خسارت وارد شده افزود: سود اصلی گلخانه‌های دهاقان در صادرات محصول نمایان می‌شود اما با لغو صادرات متحمل ضرر و زیان و خسارت شده‌ایم.

وی با بیان اینکه قادر به ادامه نیستیم، عنوان کرد: گلخانه‌های تازه تأسیس با کمک تسهیلات اقدام به کشت نموده‌اند اما اکنون در پرداخت اقساط دچار مشکل هستند و به حمایت مسئولان نیاز داریم. و توان حفظ گلخانه و پیشرفت را نداریم.

به نظر می رسد در زمینه گسترش کشت محصولات گلخانه ای، اقدامات جدی در دست انجام است، موضوعی که می تواند تا حدودی به رفع خسارت برگشت محوصلات گلخانه ای در ماه های اخیر کمک کند در همین ارتباط احمدرضا رئیس زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از تخصیص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های کشت گلخانه‌ای در اصفهان خبر داده است، چراکه با توجه به شرایط خشکسالی و شرایط اقلیمی نیاز به مصرف بهینه آب روی آوردن به گلخانه‌ها ضرورت ویژه کشور تلقی می‌شود و باید نگاه جدید و ویژه به گلخانه‌ها داشته باشیم و مسئولان هم حامی گلخانه‌داران باشند.

اما موضوعی که حایز توجه این است که مسئولان قول داده بودند که با سفر کارشناسان روسی به دهاقان و بررسی کیفیت محصولات و نوع سموم این مشکل گلخانه داران رفع شود، اما این سفر که امید کشاورزان دهاقان به رونق دوباره کشت محصول فلفل دلمه ای و جبران خسارت آنها را افزایش داده بود به دلایل نامعلومی در لحظات آخر لغو شد تا کشاورزان دهاقانی، همچنان در گرداب این خسارت زیانبار باقی بمانند.

گرچه از اواخر اسفندماه سال گذشته، زمزمه‌های صادرات دوباره این محصول به گوش می خورد اما چند ماه انتظار و رفع نشدن مشکل موجب خسارت زیادی برای گلخانه داران شده است که باید رفع شود، این حمایتها می تواند از طرف بانکها برای پرداخت دیرهنگام اقساط و کمک به گسترش کشت گلخانه ای در این شهرستان محقق شود ضمن اینکه مسئولان باید پیش از صادرات دوباره این محصولات، به شکل واضح و جزئی و سختگیرانه انتظارات طرفین را مورد بررسی قرار دهند تا بار دیگر شاهد بهانه تراشی و ایجاد مشکل در این ارتباط نباشیم.

کد خبر ۱۶۲۰۱۸۹