زنبورهای عسل وظیفه بخش بزرگی از گرده‌افشانی‌های گیاهان را به‌عهده دارند؛ ولی تعداد زنبورها در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است. از این رو، مهندسان رباتی را طراحی کرده‌اند که به جای زنبور عسل گیاهان بوته‌ای را گرده‌افشانی می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از تک‌ اکسپلور، استفاده از آفت‌کش‌ها و کاهش زیستگاه‌های طبیعی، تغییر روش‌های زنبورداری و یا ترکیبی از این عوامل، منجر به کاهش جمعیت زنبورهای عسل شده و آینده زندگی روی زمین را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است؛ زیرا به‌طور مثال از ۲۴ هزار نوع گیاهی که در آمریکا می‌روید، زندگی سه چهارم آنها به زنبورهای عسل وابسته است. در نتیجه با ناپدید شدن این حشرات مفید، خطرات جدی کشاورزی، اقتصادی، تغذیه انسان و حیوانات را تهدید خواهد کرد. بر همین اساس، محققان دانشگاه وست ویرجینیا با الهام از زنبورهای عسل، یک ربات خودمختار طراحی کرده‌اند که در محیط گلخانه‌ای می‌تواند گرده‌افشانی گیاهان بوته‌ای را انجام دهد.

این ربات که برمبل‌بی (BrambleBee) نام دارد، مجهز به تکنیک‌های نقشه‌برداری و فناوری‌های بومی‌شده و همچنین ابزاری است که موجب درک تصویری، برنامه‌ریزی مسیر و کنترل حرکت می‌شود.

یو گو یکی از مهندسان این ربات می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به تولید محصولات کشاورزی کنونی گرده‌افشانی است. ۳۵ درصد حجم تولید جهانی که حدود ۵۷۷ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود، وابسته به گرده افشانی هستند. با این حال، کاهش اخیر تعداد زنبورهای عسل به‌شدت تولید و بهره‌وری را تهدید می‌کند.

بر همین اساس گو به همراه هم‌دانشگاهیانش نمونه‌ای از ربات گرده‌افشانی را طراحی کردند که هم‌اکنون قادر به گرده‌افشانی گیاهان توت سیاه و تمشک در محیط گلخانه‌ای است.

گو می‌گوید: برمبل‌بی ابتدا اطلاعات کافی و به‌روز را در مورد مکان رویش گیاهان و شرایط آمادگی آنها برای گرده‌افشانی دریافت می‌کند و با این اطلاعات به گلخانه وارد می‌شود. با کمک دوربین محل گیاهان را تخمین می‌زند و آنها را در ذهن خود به صورت نقشه درمی‌آورد. سپس بر اساس داده‌هایش متوجه می‌شود که کدام گیاه برای گرده‌افشانی آماده شده و برای این کار مسافت گل‌ها را به حداقل می‌رساند و موانع سر راه آنها را از بین می‌برد.

مکانیسم گرده‌افشانی این ربات که در انتهای بازوی رباتیک آن قرار دارد، به شیوه زنبورها عمل می‌کند و با حرکات بسیار دقیق، گرده‌ها را به مادگی گل می‌رساند؛ بدون این که به خود گل آسیبی برساند.

  • کدخبر : ۱۱۸۳۳۱۹۶۹