رئیس‌سازمان جهادکشاورزی استان‌همدان از احداث سالانه ۳۶ هکتار گلخانه در این استان خبرداد و گفت: زیر ساخت‌های احداث۵۰۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان فراهم شده و این پروژه در دست اجرا و بهره‌برداری است.

منصور رضوانی جلال یکشنبه ۷ شهریور در جمع خبرنگاران، با اشاره برمیزان بهره‌برداران حوزه کشاورزی درسطح استان، خاطرنشان کرد: ۱۱۷هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در یک‌میلیون و ۹۵۰هزار هکتار اراضی کشاورزی درحال فعالیت‌اند.

رضوانی‌جلال با بیان ‌اینکه تمرکز سازمان جهادکشاورزی بر روی بهره‌وری است، افزود: در این راستا برای بهره‌برداری بهینه از نهاده‌های موجود مانند آب، خاک، بذر، کود و… تلاش شده تا بتوانیم محصول با کیفیت و سالم را به اندازه نیاز جامعه تولید کنیم.

وی در ادامه به‌توسعه گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۸۶هکتار گلخانه درسطح استان احداث شده و رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته ‌است چرا که در سال‌های اخیر به‌طور میانگین سالانه ۷.۵ هکتار گلخانه احداث می‌شد اما در دوسال گذشته این مقدار به ۳۶هکتار در سال رسیده است.

رضوانی‌جلال تأکیدکرد: باوجود اینکه ۲۰۰هکتار مجتمع گلخانه‌ای فعال درسطح استان وجود دارد زیر ساخت‌ها برای احداث ۵۰۰هکتار مجتمع گلخانه‌ای نیز فراهم شده و این پروژه در دست اجرا و بهره‌برداری است.

مکانیزاسیون ۸۵ درصدی سیستم‌های آبیاری در همدان

این مقام‌مسئول با اشاره‌به مکانیزه کردن آبیاری، تصریح کرد: تا کنون ۱۶۸هکتار از اراضی کشاوری دارای سیستم آبیاری نوین بوده و استان‌همدان از پیشتازان این حوزه بوده است چراکه میانگین کشوری ۴۵ درصد مکانیزاسیون سیستم‌های آبیاری بوده است در حالیکه در استان همدان ۸۵ درصد مکانیزاسیون صورت گرفته است.

وی اقزود: در راستای استفاده بهینه از آب، توسعه کشت‌های نشائی در استان صورت گرفته که در بهره‌وری آب بسیار مؤثر است و همچنین اراضی ‌آبی کاهش و در عوض عملکرد در واحد سطح افزایش پیدا کرده ‌است.

رضوان‌جلالی به انجام پروژه اصلاح‌ باغات درسطح استان اشاره کرد و گفت: دراین راستا با اجرای عملیات سرشاخه کاری گردو، ۳۶۰هزار پیوندک در چند سال گذشته پیوندزنی شد.

ظرفیت ۲۱۰ هزار تنی سردخانه‌های همدان

وی با تأکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی، اظهار کرد: ۳۳۱واحد درحال حاضر در این حوزه فعال بوده و سردخانه‌های استان ظرفیت نگهداری ۲۱۰ هزارتن محصول را داشته که البته سردخانه‌هایی با ظرفیت نگهداری ۲۲۰ هزار تن محصول نیز در دست احداث است.

این مقام مسئول به طرح مشترک سازمان جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت ‌امام(ره) اشاره کرد و گفت: در این طرح اقداماتی در راستای جهش تولید در دیم‌زارها صورت گرفت که محصولات تناوبی مانند حبوبات در این اراضی کشت شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تنظیم‌بازار، خاطرنشان کرد: در پنج ماه گذشته ۱۳میلیون جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به مشابه سال قبل که این مقدار ۱۱میلیون بوده، افزایش ۱۸درصدی داشته‌ایم.

کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۰۷۰۴۸۳۶