مجتمع گلخانه‌ای ماژان در آذرماه سال ۱۳۹۹ کلنگ زنی شد، اما اکنون با گذشت بیش از دو سال، هنوز هم در مرحله تکمیل زیرساخت باقی مانده و سرمایه‌گذاران در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار خاورستان، در مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که طرح نهضت هزار هکتاری گلخانه ای خراسان جنوبی با حضور معاون اول ریاست جمهوری وقت کلید خورد و طی تفاهم نامه ای بین استانداری و شرکت شهرک های کشاورزی؛ قرار شد بیش از ۷۰۰ هکتار گلخانه با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان طی سه سال در استان ایجاد شود.

یکی از محل های تعیین شده برای ایجاد شهرک گلخانه ای، شهر ماژان خوسف بود که عملیات اجرایی آن در ۹ آذرماه ۱۳۹۹ شروع شد.

وعده تکمیل زیرساخت های مجتمع طی ۶ ماه

سید حسن رضوی رئیس وقت جهاد کشاورزی خوسف  در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث این مجتمع گلخانه ای اظهار کرد: امروز عملیات اجرایی فاز شماره یک مجتمع گلخانه ای ماژان در سطح حدود ۳۰ هکتار آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در راستای تأمین زیرساخت های این مجتمع تاکنون چاه آب آن حفر و عملیات تسطیح اراضی، خیابان کشی و جدول گذاری انجام شده است، گفت:  این زیر ساخت ها با اعتبار بیش از  ۳.۸ میلیارد تومان آغاز شده و پیش بینی می شود که تا ۶ ماه آینده با همت کارفرما و پیمانکاران طرح به اتمام برسد. همچنین قرارداد گازکشی مجتمع گلخانه ای ماژان با اعتبار بیش از ۲ میلیارد تومان منعقد شده است.

وی تصریح کرد: در مجتمع گلخانه ای ماژان ۳۸ قطعه زمین با مساحت پنج تا ۱۰ هزار متر مربع با کاربری گلخانه ای برای سرمایه گذاران با اولویت متقاضیان بومی پیش بینی شده است.

وعده ۲ ماهه برای به سرانجام رسیدن مجتمع

مهدی سورگی مدیر وقت شعبه شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی نیز در ۱۱ دی ماه ۱۳۹۹ در بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از شهرک گلخانه‌ای ماژان، اظهار کرد: فاز یک شهرک‌ گلخانه‌ای ماژان در زمینی به مساحت ۳۰.۵ هکتار در حال اجرا است که مطالعات ۲۶ هکتار این پروژه نهایی شده و عملیات معابر توسط یک شرکت در حال انجام است.

سورگی ادامه داد: ۳۳ قطعه در ۲۶ هکتار جانمایی شده است و برای اراضی باقیمانده در انتظار سرمایه‌گذار هستیم تا به صورت یکجا در اختیارش قرار دهیم.

وی اظهار داشت: فاز دوم شهرک گلخانه‌ای ماژان نیز با مساحت ۴۱ هکتار روز گذشته در کمیته فنی استان به تصویب رسید که در فاصله سه کیلومتری فاز یک قرار دارد و یک حلقه چاه حفر شده که هر دو مجتمع را پوشش خواهد داد.

مدیر وقت شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: علت اینکه شهرک گلخانه‌ای ماژان در ۲ فاز جداگانه اجرا می‌شود این است که ۲ قطعه اراضی شناسایی شده بود اما فاز نخست تملک و کمیسیون ماده ۲ را زودتر دریافت کرد و فاز دوم هم به دلیل نزدیکی به چاه آب کشاورزی دارای اهمیت است.

سورگی گفت: استعلامات فاز دوم تکمیل شده و واگذاری اراضی به زودی نهایی می‌شود، حاشیه اراضی فاز نخست ملی است اما برای توسعه مجتمع گلخانه‌ای و تغییر کاربری اراضی اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: براساس برآوردهای انجام شده حدود ۵.۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های این شهرک هزینه خواهد شد که برای معابر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با پیمانکار و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای شبکه توزیع داخلی گاز هزینه می‌شود و مابقی اعتبار مورد نیاز شهرک گلخانه‌ای خوسف از محل اعتبارات ملی در حال پیگیری است که امید است شهرک‌ ماژان تا دو ماه دیگر به سرانجام برسد.

سورگی در ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ و در نشست ستاد گلخانه‌های شهرستان خوسف نیز، گفت: عملیات اجرایی فاز اول مجتمع گلخانه‌ای شهر ماژان در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار شامل اجرای شبکه داخلی گاز، حفر چاه و ایجاد معبر و جدول‌گذاری شروع شد و فاز دوم نیز در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار استعلامات آن تکمیل و پرونده برای کمیسیون ماده ۲ ارسال شده است.

نیاز ۳۵ میلیارد تومانی برای تکمیل فاز اول

محمدعلی ایمانی فرماندار خوسف نیز در ۳۱ فروردین ماه و در جریان بازدید از مجتمع گلخانه ای محمدیه شهرستان خوسف گفت: مجتمع گلخانه ای ماژان در دو فاز با ۷۵ هکتار مساحت اجرا می شود که تکمیل فاز اول نیازمند ۳۵ میلیارد تومان اعتبار است.

اکنون پس از ۳ سال از امضای تفاهم نامه این طرح توسط استانداری و شرکت شهرک های کشاورزی استان و همچنین پس از ۲ سال از آغاز عملیات احداث فاز اول مجتمع گلخانه ای ماژان، متاسفانه هنوز هم این مجتمع به بهره برداری نرسیده و همچنان متقاضیان گلخانه ای در این منطقه را معطل گذاشته است. در حالی که قرار بود طرح نهضت گلخانه ای استان طی سه سال به بهره برداری کامل برسد.

در این گزارش برآن شدیم تا وضعیت شهرک گلخانه ای ماژان را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاهم نامه طرح نهضت گلخانه ای به فراموشی سپرده شد

دره‌‌‌‌کی مدیر شعبه شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: مصوبه ایجاد مجتمع گلخانه ای ماژان مربوط به طرح نهضت هزار هکتاری گلخانه ای استان است، اما از همان اول هم برای راه اندازی این مجتمع، هیچ زمان بندی اعلام نشد و یا از متقاضیان ثبت نام انجام نشده است که حقی برای افرادی ایجاد شود.

وی افزود: راه اندازی این مجتمع مبتنی بر اعتبارات دولتی است، در حالی که طی دو سال گذشته، اعتبار خاصی در این زمینه نداشته ایم و در واقع، تفاهم نامه طرح نهضت گلخانه ای نیز عملا به دست فراموشی سپرده شد.

مدیر شعبه شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: اما در سفر اول ریاست جمهور به استان در شهریورماه سال ۱۴۰۰، مصوبه ۶۰ میلیارد تومانی برای تامین اعتبار و ایجاد زیرساخت های گلخانه ای داشتیم که قرار است ۲۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان برنامه و بودجه و ۴۰ میلیارد تومان هم توسط وزارت جهاد کشاورزی تامین شود.

دره‌‌‌‌کی افزود: در همین خصوص امسال اعتباراتی تخصیص یافت و بر همین اساس هم کارهایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برآوردهای انجام شده برای ایجاد شهرک گلخانه ای ماژان بر اساس مطالعات مشاور در سال ۱۳۹۹ بوده است، اکنون دوباره مشاور در حال بروزرسانی اسناد مناقصه است که پس از اتمام آن و انجام مناقصه، پیمانکار انتخاب و زیرساخت های باقی مانده انجام خواهد شد.

مجتمع گلخانه ای ماژان جزو اولویت های خراسان جنوبی

مدیر شعبه شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: ایجاد مجتمع گلخانه ای ماژان یکی از سه اولویت اول استان است، امسال بخش قابل توجهی از زیرساخت های آن را انجام می دهیم، اما چون نیاز اعتباری آن بالا است، ممکن است امسال کار آن تمام نشود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین کاری که امسال در حوزه گلخانه ها دنبال می کنیم، در خصوص تکمیل زیرساخت شهرک گلخانه ای ماژان است، تصریح کرد: برای بهره برداری از شهرک گلخانه ای ماژان نمی توان زمانی تعیین کرد، چرا که تامین اعتبار آن اصلا دست ما و یا استانداری نیست، بلکه اعتبار آن از محل منابع ملی است و استان در تامین آن نقشی ندارد.

دره‌‌‌‌کی با بیان اینکه خوشبختانه امسال پیشرفت خوبی در اجرای مجتمع گلخانه ای ماژان خواهیم داشت و تلاش می کنیم که قرارداد تمام زیرساخت های باقی مانده تا پایان سال بسته شود، گفت: تاکنون زیرساخت هایی از جمله ساخت معابر و جاده، شبکه داخلی گاز و حفاری چاه انجام شده و تجهیز چاه، شبکه داخلی آب و شبکه داخلی برق، باقی مانده است که اگر اعتبارات کافی باشد، امسال انجام خواهد شد.

نیاز ۳۲ میلیارد تومانی برای شهرک گلخانه ای ماژان

او تاکید کرد: اجرای کامل این مجتمع از صفر تا صد، حداقل ۳۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون بیش از ۸ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

مدیر شعبه شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این مجتمع در ۷۰۰ متری روستای ماژان قرار دارد و از مجموع ۳۰٫۵ هکتار مساحت آن، ۱۴ هکتار گلخانه مفید ایجاد خواهد شد.

دره‌‌‌‌کی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز پیگیر موضوع تامین آب این مجتمع هستیم و تاکنون نتایج خوبی نیز حاصل شده است، اظهارکرد: در واقع در این خصوص خود مجتمع گلخانه ای ماژان چاه دارد، اما تخصیص آب ندارد که در این خصوص باید بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون بهره وری، آب مورد نیاز را از بخش خصوصی بخریم و این آب از پروانه بهره برداری آنها کم و به پروانه مجتمع اضافه شود.

او افزود: در این خصوص کارها انجام شده و تنها گیر یک سری مصوبه در تهران هستیم و به همین دلیل هم فعلا نمی توانیم آب را خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه قطعا اجرای این شهرک گلخانه ای توجیه اقتصادی دارد، گفت: مجتمع ماژان تنها ۶۵ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و بر همین اساس هم ظرفیت پذیرش سرمایه گذار را دارد.

مجتمع گلخانه ای ماژان جزو مجتمع های شاخص استان

سید مهدی خبیری رئیس جهاد کشاورزی خوسف نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: طرح شهرک گلخانه ای ماژان، طبق نهضت هزار هکتاری گلخانه ای و در قالب تفاهم نامه استانداری و شرکت شهرک های کشاورزی استان برنامه ریزی شد.

وی گفت: مجتمع گلخانه ای ماژان در قالب سفر رئیس جمهور هم جزو پیشنهادات شهرستان بوده است و اجرای آن نیازمند پول و اعتبار است.

رئیس جهاد کشاورزی خوسف ادامه داد: مجتمع گلخانه ای ماژان جزو دو مجتمع شاخص استان است که اقداماتی در آن انجام شده و جزو اولویت های مجموعه است که اگر بحث های اعتباری آن حل شود، مورد خاصی ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۶ میلیارتومان اعتبار در راستای راه اندازی این شهرک هزینه شده است، افزود: در این خصوص زمین و زیرساخت در حوزه جهاد کشاورزی واگذار شده و یک سری اقدامات مقدماتی مثل  تسطیح زمین، جاده سازی و جدول گذاری، حفر چاه و اجرای شکه گاز داخلی انجام شده است.

تامین آب مجتمع در حال پیگیری است

خبیری بیان کرد: مساحت این مجتمع ۳۰ هکتار است که هنوز برای قطعه بندی آن برنامه ریزی نشده و احتمالا قطعات ۲ هزار و ۵۰۰ متری و یا ۵ هزار متری بسته به درخواست سرمایه گذاران، واگذار خواهد شد.

او بیان کرد: برای تامین آب مورد نیاز این مجتمع گلخانه ای نیز شرکت شهرک ها پیگیر موضوع است و با توجه به ممنوعه بودن دشت، باید آب از بخش خصوصی خریداری شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوسف اظهارکرد: در این مجتمع چاه آب حفر شده و با پمپاژ اولیه، دشت آب هم دارد، اما باید منابع مالی لازم برای خرید آب تامین شود که این موضوع از طریق رئیس سازمان جهاد و شرکت شهرک های کشاورزی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: اجرای شبکه برق داخلی مجتمع نیز در حال پیگیری است که شرکت شهرک های کشاورزی در حال برآورد هزینه برای انجام مناقصه است.

زمان بهره برداری مجتمع قابل تعیین نیست

خبیری در خصوص زمان راه اندازی این مجتمع گلخانه ای، گفت:  این مجتمع قطعا جزو اولویت های استان و شهرستان است، اما هیچ تاریخی برای اینکه مثلا این شهرک یک ماه دیگر، یک سال دیگر و یا ۱۰ سال دیگر به بهره برداری می رسد، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری برای ایجاد گلخانه در این مجتمع وجود دارد، با همین وضعیت هم می تواند سرمایه گذاری اش را شروع کند، چرا که این شهرک قرار است به بخش خصوصی واگذار شود نه بخش دولتی.

 

کد خبر : ۲۲۹۹۹۵