مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: با توجه به ظرفیت های بالای گیلان در بخش کشاورزی بنا داریم این استان به قطب تولیدات گلخانه‌ای کشور شود.

نظام الدین سجادی در گفت‌و‌گو با ایسنا منطقه گیلان، گفت: برای اتکاء اصلی کشور به منابع داخلی توجه به بخش کشاورزی در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه گیلان استانی کشاورزی است و باید زیرساخت‌های توسعه کشاورزی در این استان بیش از گذشته گسترش یابد، افزود: در شرایط رکودی که حاکم بود، بخش کشاورزی از جمله بخش‌های کشاورزی بود که موجب مثبت‌شدن وضعیت اقتصادی کشور شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور ادامه‌ داد: افزایش تولید محصولات کشاورزی از اهداف مهم نظام از اوایل پیروزی انقلاب بوده است و با توجه به این بخش میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور از ۲۵میلیون تن به بیش از ۱۱۸تن رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از ظرفیت سدهای کشور در جهت توسعه بخش کشاورزی آنچنان که باید بهره‌مند نیستیم و اغلب سدها به عنوان تولید برق و یا سیل‌گیرها دیده می‌شوند.

مهندس سجادی با بیان اینکه بالابردن کارآیی مصرف آب از اولویت های برنامه کاری وزیر جهادکشاورزی است، گفت: بحران آب در کشور جدی است و باید بر تولید آب و استفاده بهینه مصرف آب در کشور متمرکز شویم.

شهرک‌های کشاورزی توجیه اقتصادی این بخش را بالا می‌برد

وی تاکید کرد: در کنار افزایش تولید باید بازار مصرف محصولات را شناسایی کنیم و صنایع محصولات کشاورزی نیز در کنار مراکز تولید مستقر شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور اضافه ‌کرد:‌ ایجاد شهرک‌های کشاورزی پرداختن به شغل کشاورزی را برای کشاورزان اقتصادی‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرک‌های کشاورزی به منظور حمایت و توسعه محصولات کشاورزی ایجاد می شود، گفت: دولت برای ایجاد این شهرک‌ها اعلام آمادگی کرده است.

مهندس سجادی از واگذاری ۲۹شهرک کشاورزی در ۶۵۰ هکتار از اراضی کشور به بخش خصوصی خبرداد و گفت: هم اکنون ۲۳شهرک کشاورزی در کشور در حال واگذاری است و فراخوان ۱۶ شهرک به منظور جذب سرمایه گذاران قوی آماده است.

وی گفت: در ۱۸شهرک کشور در قالب ۸۵۸ هکتار زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است.

گلخانه‌ها موجب صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی می‌شوند  

 سجادی با بیان اینکه اولویت اول در توسعه شهرکهای کشاورزی بر ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای است، خاطر‌نشان کرد: ایجاد شهرک‌های گلخانه موجب صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب بخش کشاورزی می‌شوند.

وی به تغییر در روش کشت از فضای باز به فضای گلخانه ای در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون در ۴۰۰ هکتار از اراضی کشور کشت صیفی‌جات و سبزیجات داریم که ۱۵۰ هزار هکتار آن مربوط به تولید گوجه‌فرنگی و ۹۰هزار هکتار آن به کشت خیار اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶۰تن گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود که برای هر یک کیلوگرم آن باید ۴۲۴لیتر آب مصرف شود، خاطر‌نشان کرد: اگر این یک کیلو گوجه فرنگی در گلخانه‌ها تولید شود فقط  به ۳۰ لیتر آب نیاز دارد.

وی گفت: هم‌اکنون برای تولید یک کیلوگرم خیار ۶۶۷ لیتر آب در فضای باز مصرف می‌شود که اگر در گلخانه ها قرار گیرد، برای تولید یک کیلوگرم خیار هم باید فقط ۳۰ لیتر آب مصرف شود.

انتقال تولید خیار و گوجه از فضای باز به فضای گلخانه‌ای  

 سجادی اضافه کرد: در صورتی که خیار و گوجه‌فرنگی تولیدی کشور از فضای باز به فضای گلخانه‌ای انتقال پیدا کند، شاهد صرفه‌جویی ۳ میلیارد مترمکعبی آب در کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای استان گیلان بنا داریم، گیلان را به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر هزار هکتار از اراضی گیلان را باری ایجاد گلخانه در نظر گرفته‌ایم که فاز اول آن ۲۰۰هکتار در شهرک سپیدرود اجرایی خواهد شد.