رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی سواحل مکران اظهار داشت: سواحل مکران و محدوده کنارک، چابهار تا گواتر یکی از بهترین نقاط برای کشاورزی و پرورش میوه‌های گرمسیری و گلخانه‌ای است به‌گونه‌ای که در طول این سواحل بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز وجود دارد و حدود ۴۴ هزار کشاورز در طول سواحل مکران مشغول کشاورزی هستند.

وی افزود: مهم‌ترین تهدید برای کشاورزان، خشکسالی‌ ۲۰ ساله و بی‌سابقه سیستان و بلوچستان است به‌طوری‌که این خشکسالی‌تاکنون تنها به کشاورزان موز و انبه «باهوکلات» چابهار یکی از مراکز مهم کشاورزی استان بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: راهبرد ما برای عبور از این خشکسالی‌ و تضمین زندگی کشاورزان، حرکت به سمت کشاورزی در سواحل مکران با شیرین‌سازی آب‌های دریاست.

نجفی با اشاره به اینکه سواحل مکران با کشورهای حوزه اقیانوس هند هم‌مرز است، اضافه کرد: با توجه به وجود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی، این منطقه یکی از بهترین نقاط برای کشاورزی است و همچنین به دلیل فاصله نزدیک و صرفه اقتصادی، توانایی تولید و توزیع میوه‌ها و محصولات کشاورزی گرمسیری شبه‌قاره از نپال تا پاکستان به مرکزیت بندر چابهار وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به این ویژگی‌ها مطالعات برای احداث یک‌گلخانه ۳ هزار هکتاری در بندر «گیشاب» چابهار با فرآیند شیرین‌سازی آب دریا با همکاری مشترک دانشگاه‌های ایران و آلمان به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات احداث این گلخانه که ۳۰۰ هکتار آینه برای ایجاد فرآیند شیرین‌سازی آب‌های دریا و استفاده از انرژی خورشیدی برای آن پیش‌بینی‌شده به‌زودی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون یورویی مشترک شرکت‌های ایرانی و خارجی در فاز اول آغاز می‌شود.

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۵۷۷۴