فصل اقتصاد – عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بر ضرورت رعایت تناسب اقلیمی دراحداث گلخانه ها تاکید کرد.
داود مومنی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: گلخانه محیط رشدیست که در شرایط مورد نیاز گیاه از لحاظ دما، رطوبت، نور و سایر پارمترهای گیاه کنترل تا یک محصول مناسب هم از لحاظ کمی و کیفی تولید شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به چهار کاربرد اساسی گلخانه ها یعنی آموزشی، تحقیقاتی، تفریحی و تجاری اظهارداشت: در حال حاضر ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به سبب امکان کنترل عوامل تاثیرگذار محیطی از جایگاه ویژه‌ای در سطح دنیا برخوردار است.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: توسعه گلخانه ای در کشور طی یک مقطعی همه جانبه بود ولی امر هدف توسعه پایدار است.
وی همچنین افزود: توسعه پایدار یعنی بدون تخریب منابع آیندگان نیاز های امروز جامعه تامین شود.
مومنی در بخش دیگری از مصاحبه رعایت تناسب اقلیمی را لازمه دستیابی به توسعه پایدار در بحث گلخانه ها برشمرد و اظهارداشت: در توسعه پایدار شاخص های زیادی از قبیل اجتماعی، اقتصادی، بنیادی و زیست محیطی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در یک دوره ای هدف این بود که محصولی تولید و در نهایت به فروش برسد ولی جهت گیری دنیای امروز دیگر به این سمت و سو نبوده بلکه مبتنی بررفتارشناسی مشتریان و همینطور تشخیص نیاز و بازار هدف است.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: تعیین مکان و سازه مناسب در احداث گلخانه ها بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
وی افزود: برای تعیین تناسب اقلیمی به آمارهای بلند هواشناسی از قبیل دما، مقدارتابش جوی و غیره نیاز است.
مومنی یادآورشد: به منظور رعایت ضوابط اقلیمی در انتخاب سیستم گلخانه ای باید تحلیلی از شرایط اقلیمی با استفاده از اطلاعات موجود وقابل دسترس از نشریات و مستندات سازمان هواشناسی صورت گیرد.
برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳٫۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.