سرویس اقتصادی:
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: پس از چندین ماه پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت محدودیت صادرات فلفل دلمه به روسیه رفع شد.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خاته ملت، گفت: پس از چند ماه پیگیری جدی مجلس شورای اسلامی خصوصا کمیسیون کشاورزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت غذا و دارو ) محدودیت صادرات محصول فلفل دلمه ای به کشور روسیه رفع شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پس از سفر  هیات عالی رتبه ایرانی شامل دو نماینده مجلس، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور و مدیرکل غذا و دارو وزارت بهداشت به روسیه و نشست‌های متعدد با مقامات و نمایندگان مجلس دوما، وزرات کشاورزی روسیه و موسسه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سعادت بشر روسیه و اتاق بازرگانی روسیه، در خصوص رفع موانع صادرات فلفل دلمه ای، هفته گذشته گروه کارشناسی روسیه به ایران سفر کردند و بازدیدهایی از گلخانه‌های متعدد و آزمایشگاه‌های مرجع اندازه گیری سموم در استان های مختلف کشور داشتند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در برگشت گروه کارشناسی روس‌ها به کشور خود به این جمع‌بندی رسیدند که استانداردهای لازم تولید محصولات گلخانه‌ای ایران مطلوب بوده و مشکلی ندارد و در همین راستا، مجددا صادرات فلفل به روسیه انجام شود و این اتفاق از روز شنبه ۱۴ اسفند ماه امکان پذیر است.

اعظمی، تصریح کرد: متاسفانه محدودیت حدودا ۴ ماهه صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه حاصل کم کاری و بی توجهی زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی و تاخیر  ۶ تا ۸ ماهه در پاسخ‌دهی به مکاتبات روس‌ها بود که میلیاردها تومان به گلخانه‌داران کشور زیان وارد کرد.

اعظمی، خاطرنشان کرد: در زمینه رفع محدودیت صادرات محصولات گلخانه‌ای به کشور روسیه رئیس قوه مقننه نقش بسیار زیادی را ایفا کرد و تاکید داشت تا از نمایندگان مجلس نیز به همراه هیات ایرانی متشکل از معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات و مدیرکل غذا و دارو وزارت بهداشت به کشور روسیه حضور داشته باشند که کاملا راهگشا و مثمر ثمر بود.