عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور راه کارهای غیرشیمیایی مبارزه با آفت حلزون در گلخانه را تشریح کرد.

 الهام احمدی در گفت و گو با ایسنا درباره کنترل حلزون ها و راب ها که از آفات مهم گلخانه ای فصول پاییز و بهار در مناطق شمال و شمال غرب کشور محسوب می‌شوند، گفت: باقیمانده سموم شیمیایی کنترل کننده حلزون ها و راب ها، علاوه بر آلودگی محیط زیست و کاهش تنوع زیستی، باعث شیوع بسیاری از بیماری ها و حتی برخی سرطان ها می‌شوند.

وی  با بیان اینکه هشت راهکار عمده می‌تواند برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از سموم در گلخانه ها و کنترل موثر حلزون راب ها به کار رود، گفت: استفاده از طعمه ها در تله های جلب‌کننده  که شامل مخمر مالت، خمیری شامل آرد ذرت( به میزان ۳ قاشق غذاخوری، آرد گندم ۵/۰ گرم، مخمر یک دوم قاشق غذاخوری، آب ۵/۰ سی سی و شیره قند یک قاشق غذاخوری)، خمیرنان ترش شده، کاهو، کلم، ورقه های سیب زمینی یا شلغم که در نمک یا محلول صابون گذاشته شده است، گریپ فروت (حلزون و راب ها به شدت به مرکبات تمایل دارند) می تواند در این زمینه موثر باشد.

استادیار بخش تحقیقات جانورشناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تصریح کرد: همچنین قرار دادن نوارهایی مسی به طول لازم و پهنای چهار سانتی متر اطراف گیاه مورد نیز از دیگر راهکار موجود برای کنترل این آفات است. حلزون و راب ها هنگام تماس با این باریکه های مسی، به دلیل ایجاد شوک الکتریکی و همچنین سمی بودن مس، کنترل می شود. از طرفی استفاده از پوسته های تخم مرغ یا گردو، بادام، فندق، پسته در بستر خاک گلخانه‌ها با ایجاد جراحت و زخم بر روی بدن حلزون و راب ها، باعث مرگ آنها خواهد شد.

به گفته وی، پارافین می تواند یک روش مناسب برای محافظت از گیاهان گلخانه ای در برابر خسارات حلزون و راب ها باشد. بافت لغزنده پارافین، چسبیدن حلزون روی سطح را دشوار می کند. بدین منظور می توان پارافین را در اطراف گلدان های گل و حتی ساقه گیاهان هم مالید.

احمدی در ادامه گفت: دانه های قهوه (نه گرانول قهوه فوری) را در اطراف گیاهان خود بپاشید. قهوه تازه نسبت به قهوه فوری مؤثرتر و هرچه میزان کافئین بیش تر باشد، محلول موثرتر  خواهد بود. همچنین جلبکهای دریایی چه به صورت تازه و یا پودر، به دلیل نمک موجود در آن یک دورکننده قوی و راهکار مناسب برای محافظت گیاهان گلخانه ای و کنترل حلزون  است و این گونه آفات از آن دوری می‌کنند.

 عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیان اینکه حلزون و راب ها را می توان در گلخانه‌ها با استفاده از گیاهان دورکننده‌ای مثل افسنطین، اکلیل کوهی، پوست درخت اقاقیا و برگ های بلوط از اطراف گیاهان کشت‌شده دور نگاه داشت، گفت: گیاهان خاردار مثل گزنه نیز از دورکننده های خوب و موثر  هستند. سُداب و ریحان نیز گاهی به عنوان دورکننده استفاده می شوند. کافئین نیز می تواند به عنوان دور کننده یا کُشنده حلزون و راب های آفت به کار رود.

وی در پایان گفت: از مهم ترین دشمنان طبیعی حلزون راب ها می توان به نماتد Phasmarhabditis hermaphrodita اشاره کرد که اخیراً به صورت فرآورده‌ای تجارتی به‌ عنوان یک حلزون و راب کش بیولوژیکی به صورت قابل توصیه‌ای مطرح شده است.

کد خبر: ۹۹۰۷۰۶۰۴۵۲۰