مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان درباره افتتاح این کارگاه آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: کارگاه آموزشی کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک از پروژه‌های به روز کردن آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز بازار کار و سیاست‌های کلان این استان، امروز افتتاح شده است.
محمد حسینی بیان داشت: کارگاه آموزشی کشت و کار گلخانه‌ای هیدروپونیک زمینه‌ای را برای جوانان استان در حوزه کشاورزی فراهم می‌کند تا با روش‌های متفاوت، غیر از روش معمول کشت خاکریز آشنا شده و آموزش های لازم را فرا گیرند.
وی با تشریح مزیت‌های کشت کار گلخانه‌ای هیدروپونیک اظهار داشت: افزایش بازده کار، تولید محصول یکدست و فراهم کردن امکان صادرات برای محصولات از جمله مزیت های کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک است و در هر گلخانه هزار مترمربع چهار نفر می‌تواند مشغول به کار شود.
حسینی اضافه کرد: سرمایه گذاری اولیه کشت گلخانه ای هیدروپونیک ۳۵ درصد بالاتر از گلخانه های معمولی است، ضمن این که به روزتر و مدرن‌تر بوده و بهره‌وری محصول را نیز افزایش می‌دهد.
در زمان حاضر، ۲۱ مرکز دولتی ، ۱۵۳ کارگاه ثابت در مراکز دولتی، ۲۱۵ مربی شاغل در بخش دولتی، ۶۲۸ موسسه کارآموزی آزاد فعال فنی و حرفه ای با دو هزار و ۲۲۶ مربی شاغل در این موسسه‌ها در استان فعال است.
هیدروپونیک یا آبکشت، شیوه کشت بدون خاک است و در این گونه کشت، متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه ‌گیری کرده و با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود و با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و پایش گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت در عمل نیاز به خاک کاهش می‌یابد.
صرفه جویی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر (در کشت آبی نیاز به عملیات تهیه بستر خاک و وجین کردن علف های هرز و غیره نیست)، حذف خاک در نتیجه حذف بیماری ها، مصرف بهینه آب (هیچ آبی هدر نمی رود و علف هرزی وجود ندارد که از آب استفاده کند)، کاشت گیاه با تراکم بیشتر و در نتیجه تولید بیشتر، امکان پرورش گیاهان در تمام نقاط، یکی شدن عمل آبیاری و کود دهی و کاهش میزان ابتلا به بیماری های ارگانیک و انگلی گیاهان از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک است.

کد خبر: