به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست تخصصی چشم‌انداز استفاده از گلخانه‌های دریایی در ایران به منظور فراهم شدن امکان بحث و تبادل نظر، تدوین و ترسیم نقشه راه لازم و نیز بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی استفاده از گلخانه‌های دریایی برگزار می‌شود.
این نشست تخصصی با همکاری و حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، همزمان با نخستین همایش ملی شورورزی کشور، در اول آذرماه ۱۳۹۶ در شهرستان یزد برگزار می‌شود.
موضوعات قابل بحث در نشست تخصصی چشم‌انداز استفاده از گلخانه‌های دریایی در ایران شامل مرور تجربیات موجود در جهان در زمینه‌های طراحی، ساخت و بهره‌برداری از  گلخانه‌های دریایی، فناوری‌های موردنیاز در گلخانه‌های دریایی، مسائل محیط زیستی به‌کارگیری گلخانه‌های دریایی و نیز توجیه اقتصادی استفاده از گلخانه‌های دریایی هستند.
این نشست طی دو پنل تخصصی با حضور اعضاء ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی برگزار می‌شود. پنل اول به‌ضرورت توسعه گلخانه‌ها در کشور و برنامه‌های در دست انجام، ضرورت توسعه گلخانه‌های دریایی در کشور،  بومی‌سازی و ارزان‌سازی آنها و تجربیات موجود جهانی در زمینه عملکرد گلخانه‌های دریایی می‌پردازد. پنل دوم نیز به  اصول فنی – اقتصادی احداث گلخانه‌های دریایی، مبانی ترمودینامیکی حاکم بر گلخانه‌های دریایی، بحث و تبادل‌نظر کارشناسی و همچنین جمع‌بندی مباحث انجام‌شده و ترسیم نقشه راه خواهد پرداخت.
گلخانه‌های دریایی (Seawater Greenhouse) گلخانه‌هایی هستند که در آنها با استفاده از آب دریا و انرژی‌های تجدید پذیر، امکان پرورش گیاهان در محیطی‌های کنترل‌شده فراهم می‌شود. در این فناوری، از آب دریا در دو فرآیند استفاده می‌شود. نخست از آب دریا برای افزایش رطوبت و پایین آوردن دمای هوای داخل (سرمایش) گلخانه‌ها استفاده می‌شود.
در فرآیند دوم، آب دریا با استفاده از گرمایش خورشیدی بخار شده و پس از خنک‌سازی، آب شیرین به‌دست می‌آید که می‌تواند در خود گلخانه و یا اطراف آن استفاده شود. درنهایت هوای مرطوب باقی‌مانده در سیستم بسته گلخانه برای بهبود وضعیت رشد گیاهان خارج از گلخانه به بیرون هدایت می‌شود.
نشست تخصصی «چشم‌انداز استفاده از گلخانه‌های دریایی» با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط¬زیست معاونت علمی همزمان با نخستین همایش ملی شورورزی کشور، چهارشنبه اول آذرماه ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ در مرکز ملی تحقیقات شوری کشور واقع در یزد برگزار می‌شود.

شماره خبر: ٢٨٩٠٨