به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فریدون همتی، استاندار قزوین، در آئین شکرانه تولید محصولات زراعی و مراسم تجلیل از کشاورزان کشت محصولات پاییزه که ظهر شنبه با حضور مسؤولان در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از بخش کشاورزی به عنوان بخش پایه در اولویت برنامه‌ها قرار دارد که در این زمینه باید ظرفیت‌ها و منابع استان شناسایی شود.

وی افزود: پس از شناسایی دقیق ظرفیت‌ها و منابع استان قزوین باید با مدیریت صحیح بهره‌برداری مطلوب از این منابع صورت گیرد تا نیازهای مردم جامعه برطرف شود.

استاندار قزوین با اشاره به مشکل کمبود آب در جامعه ادامه داد: باید کمبود و ٱفت فشار آب را جدی گرفته و این بحران را با برنامه‌ریزی‌های دقیق کنترل کنیم تا شاهد مشکل متعدد در بخش کشاورزی نباشیم.

همتی با بیان اینکه باید ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان قزوین به سیستم آبیاری نوین مجهز شود، تصریح کرد: باید تلاش شود در طول هر سال ۳۰ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری مدرن مجهز شود که تا پنج سال آینده شاهد توسعه آبیاری در اراضی استان باشیم.

این مسؤول عنوان کرد: برای مجهز کردن اراضی استان قزوین به سیستم آبیاری مدرن باید سرمایه‌گذاری کرده و از مشارکت بخش‌های خصوصی بهره‌مند شویم.

استاندار قزوین یادآور شد: از ۱۸۰ هزار هکتار اراضی استان ۱۰ هزار و ۱۹۳ هکتار از این اراضی به سیستم آبیاری مدرن مجهز شده است.

همتی با اشاره به توسعه گلخانه در استان قزوین مطرح کرد: یک هزار هکتار از اراضی این استان برای احداث گلخانه اختصاص داده شده و فاز نخست پروژه آب، برق، گاز و جاده‌کشی این اراضی در مرحله اجرا است و تا مهر ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی تصریح کرد: این اراضی برای احداث گلخانه به افراد متقاضی واگذار می‌شود تا در گلخانه‌ها صیفی‌کاری انجام شود و در سال آینده صیفی‌کاری به دلیل مصرف بالای آب غیرقانونی است.

استاندار قزوین اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان توجه ویژه به بذر و نهال مطلوب داشته باشند تا تولیدات محصولات کشاورزی افزایش یابد.

همتی بیان کرد: باید صادرات محصولات کشاورزی استان قزوین توسعه یابد چراکه با توسعه صادرات بسیاری از دغدغه‌های کشاورزان برطرف می‌شود.