آزمایشگاه کاربرد اینترنت اشیا برای امنیت غذایی با هدف توسعه کشت گلخانه‌ای مبتنی بر فناوری IOT ، در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات، آزمایشگاه کاربرد اینترنت اشیا( IOT ) برای تأمین امینت غذایی و کاهش مصرف آب و شبکه گلخانه‌های هوشمند کوچک‌مقیاس، هم‌زمان با دهه فجر در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این پروژه‌، محمد جعفر صدیق رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، گزارشی از ضرورت حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای مبتنی بر اینترنت اشیا به‌عنوان یکی از راه‌کارهای تضمین امنیت غذایی و کاهش مصرف آب ارائه کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده با اتکا بر تجربه این گلخانه، شاهد راه‌اندازی شبکه‌ای از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس در سراسر کشور باشیم تا بر پایه آن مردم بتوانند طعم شیرین فناوری را بچشند.

گلخانه هوشمند پارک فاوا دارای حدود ۱۰۰ مترمربع مساحت است. این گلخانه با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IOT) قابلیت کشت هرگونه محصول را داشته و با استفاده از فناوری‌های نوین، امکان فراهم‌سازی و انطباق شرایط محیطی (دما، رطوبت، آبیاری و…) را به‌صورت هوشمند و خودکار خواهد داشت.

در این نوع گلخانه‌ها باید تمامی پارامترها از طریق وب و اینترنت پایش و کنترل شود. همچنین از این طریق می‌توان شبکه‌ای از گلخانه‌ها را از طریق وب، پایش کرد.

در مقایسه با دیگر گلخانه‌های معمولی، در گلخانه IOT حدود ۵۰ درصد کمتر آب مصرف می‌شود، اما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازدهی محصول برخوردار است. حتی می‌توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

کد خبر: ۵۴۱۷۴۴۷