رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این رابطه به افزایش ۲۵ هکتاری سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای استان در پنج ماهه نخست امسال اشاره می‌کند که تولیدات این محصولات در استان را تا افزون بر ۴۰۰ هزار تن در سال ارتقا بخشیده است.

وی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای استان به ۱۲۶۵ هکتار، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استان را در راستای استفاده بهینه از منابع آبی موجود در استان می‌داند.

سجادی‌پور استان یزد را به لحاظ تولید محصولات گلخانه‌ای در جایگاه نخست برمی‌شمارد و اظهار می‌کند: هم‌اکنون ۷۰ درصد تولیدات گلخانه‌ای استان یزد که عمده‌ی آن، خیار سبز است به کشورهای عراق، روسیه، آسیای میانه و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

با این وجود یکی از روش‌های ارتقای کیفیت محصولات گلخانه‌ای استان و به تبع آن افزایش صادرات آن‌ها به کشورهای هدف، اهتمام به تولید محصولات سالم و ارگانیک است، چون مصرف‌کنندگان برای حفظ سلامت خود اقبال بیشتری به این نوع محصولات نشان می‌دهند.

البته از این طریق علاوه‌بر کاهش آلودگی‌ها و بیماری‌های ناشی از مواد کودها و سموم شیمیایی، حفاظت از خاک و آب به‌عنوان دو عنصر اصلی تولید محصول نیز تحقق خواهد یافت، از این‌رو این موضوع از سوی مسئولان جهاد کشاورزی استان خشک و کم‌آب یزد نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در همین راستا نیز برای نخستین بار در استان، رهاسازی عوامل بیولوژیکی مبارزه با آفات گلخانه‌های سبزی و صیفی را در سطح یک‌هکتار از گلخانه‌های دهستان فهرج شاهد هستیم.

«علی دره‌زرشکی» معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان یزد و مسئول جهاد کشاورزی بخش مرکزی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این‌باره اظهار می‌کند: تا پیش از این اقدام، مبارزه بیولوژیکی با آفات غالباً در سطح باغاتی مانند انار در استان اجرایی شده بود اما برای نخستین بار شاهد رهاسازی عوامل بیولوژیکی مبارزه با آفات گلخانه‌های سبزی و صیفی استان هستیم که به‌صورت پایلوت در سطح یک‌هکتار از چهار باب گلخانه در دهستان فهرج انجام شده است.

وی با بیان این‌که در مبارزه بیولوژیکی آفات بجای استفاده از سموم شیمیایی از روش‌های طبیعی از جمله حشرات پارازیت برای از میان بردن آفت بهره گرفته می‌شود، عنوان می‌کند: از همین‌رو شماری از حشرات مورد نیاز برای دفع آفات گلخانه‌های سبزی و صیفی در محیط آزمایشگاه پرورش یافته و سپس در محیط گلخانه‌ رهاسازی شده است.

این مسئول یادآور می‌شود با توجه به هزینه‌بر بودن پرورش این حشرات در محیط آزمایشگاه، هم‌اکنون این روش به‌صورت آزمایشی در مساحتی محدود در حال انجام است، اما امیدواریم در آینده شاهد توسعه این روش و تولید محصولاتی سالم‌تر در این بخش باشیم.

دره‌زرشکی در رابطه با انتخاب دهستان فهرج برای اجرای این طرح نیز خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد گلخانه‌های استان که به تولید محصولاتی مانند خیارسبز، گوجه‌فرنگی، فلفل و دیگر صیفی‌جات مشغول هستند، در بخش مرکزی شهرستان یزد واقع شده است.