چهارمین نشست هسته توسعه فناوری‌های گلخانه‌های دریایی ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی با ارائه گزارشی از وضع موجود گلخانه‌های کشور و فناوری‌های مورد استفاده برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی در چهارمین نشست هسته توسعه فناوری‌های گلخانه‌های دریایی به بررسی وضع موجود گلخانه‌های کشور و فناوری‌های مورد استفاده پرداخت.
در این بررسی تجهیزات و تاسیسات کنترل شرایط محیطی به چند موضوع تقسیم‌بندی و بررسی شدند که کشور ما در این زمینه از چه وضعیتی برخوردار است؟ این تاسیسات بومی‌سازی شده یا نشده‌اند و آیا لزومی دارد که بومی شوند یا نه؟ این موضوعات شامل تهویه، سیستمهای سرمایشی، سیستم‌های گرمایش سامانه‌های تابشی است.
بر اساس جمع‌بندی‌های این نشست، در بحث تهویه، یک سری سامانه‌های طبیعی تهویه و سامانه تهویه اجباری داریم. هر دو این سامانه‌ها بومی‌سازی شده است و نیازی به کار زیادی در این کارگروه‌ها نیست، مگر این‌که بخواهند راندمان را افزایش دهند و یا قیمت تمام‌شده را پائین بیاورند. در بحث سرمایشی در گلخانه‌ها  سامانه‌های پد و فن را داریم که بومی شده‌اند لیکن استفاده از سامانه‌های میست و یا فوگر هنوز به طور کامل بومی‌سازی نشده و نیاز به این کار احساس می‌شود.
در موضوع گرمایش، سیستم گرمایشی آب گرم بومی‌سازی شده است. سامانه‌های تابشی بومی‌سازی شده اند و سایر سامانه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد باید ببینیم چه چیزی برای ما مناسب است؟ ما گلخانه‌های مدرن نداریم که بخواهیم هزینه‌های آنچنانی بکنیم. امروزه اغلب دنبال گلخانه‌های ارزان قیمت هستند که با حداقل استانداردها تولید معقولی داشته باشد. اینها باعث می‌شود که ما به دنبال سایر سامانه‌های گرمایشی برویم. در این راه سامانه‌ای  ابداع‌ شده است که هم بحث سرمایشی و هم گرمایشی را انجام می‌دهد و می‌تواند جزء سامانه‌هایی باشد که جای کار برای بومی‌سازی دارد.
در زمینه روشنایی تکمیلی نقاط حساس و اصلی ما لامپ‌ها هستند. لامپ‌های بخار سدیمی و متال‌هالاید داخل کشور ساخته نمی‌شوند و وارداتی  هستند. بومی‌سازی و یا ساخت داخل این نوع لامپ‌ها جای کار دارد. اخیراً لامپ‌های ال ای دی  (LED)  جای آنها را  گرفته‌اند و مصرف انرژی کمتری دارند و نیز بومی‌سازی نشده اند و باید روی بومی‌سازی آنها کار  شود.
در این راستا همچنین بحث تزریق CO2  را داریم. دستگاه‌های گازسوز که CO2  تولید می‌کنند چون راندمانشان پایین است، بومی‌سازی نشده‌اند. البته در این زمینه کارهای ابتدایی صورت می‌گیرد ولی گازی که خارج می‌شود تنها CO2 نیست و ناخالصی‌هایی دارد و باید با استفاده از فیلترهایی گرفته شوند تا گازی که تزریق می‌شود و وارد گلخانه می‌شود CO2 خالص باشد. البته کپسول‌های تزریق CO2 مشکلی ندارند و بعضی جاها استفاده می‌شوند.
بحث پرده‌های سایه‌انداز و حفظ انرژی موضوعات دیگر هستند. یک سری از این پرده‌های سایه‌انداز از بیرون گلخانه عمل می‌کنند و باز و بسته می‌شوند. شرکت‌هایی که این پرده ها را در داخل بسازند وجود ندارند. در داخل کشور نوع دو منظوره در داخل گلخانه استفاده می‌شود که هم سایه‌اندازی انجام می‌دهد و هم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، گلخانه سازان ما آنها را وارد و مونتاژ می‌کنند.
همچنین مبحث کنترل اقلیم هوشمند اگر منظور با استفاده از سیم و انتقال اطلاعات و داده باشد، بومی‌سازی شده اند  و فعلاً اکثراً از این روش استفاده می‌کنند ولی اگر بی‌سیم باشد، ما ضعف داریم و بومی‌سازی  نشده است. در حال حاضر سیستم‌های کره‌ای، اسپانیایی، هلندی و غیره وجود دارند که با قیمت‌های متفاوت استفاده می‌شوند. سیستم‌های کنترل هوشمند جای کار بیشتری دارند.
بحث تغذیه در کشت‌های بدون خاک، سیستم‌های پیچیده‌ای است. هم اکنون سامانه‌های تغذیه  بدون خاک با سیستم باز در کشور وجود دارند لیکن نوع تغذیه با سیستم بسته که شامل سیکل بسته بازچرخانی آب و مواد غذایی باشد فعلاً از  خارج کشور می‌آید و بومی‌سازی نشده است و لازم است که بومی‌سازی شوند.
قابل‌ توجه است که بیشتر سازه‌ها در این حوزه بومی‌سازی شده اند. شرکت‌ها ابتدا این محصولات را  وارد کردند و بعد همان‌ها را به صورت بومی‌سازی تولید کرده‌اند که در حال استفاده هستند. همین‌طور گلخانه‌های شیشه‌ای ونلو حالا با تجهیزات دوجداره، در کشور موجود  هستند.

کدخبر : ۱۰۶۵۳۱۱۰۹