به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، صبح دیروز جلسه ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی استان کرمان که در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان، با هدف یرطرف کردن مشکلات شهرک‌های کشاورزی استان و توسعه این شرکت‌ها در استان برگزار شد.

عباس سعیدی مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه شهرک‌های کشاورزی استان کرمان از سال ۹۴ در استان راه‌اندازی شده‌اند اظهار داشت: بیش از سه سال از عمر شهرک‌های کشاورزی استان کرمان می‌گذرد.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی این شهرک‌ها گفت: این شرکت با هدف راه‌اندازی و افزایش کشت‌های گلخانه‌ای و کاهش کشت‌های باز انجام شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه هم در شمال استان و هم در جنوب شرکت شهرک‌های کشاورزی وجود دارد گفت: برای توسعه این شهرک‌های کشاورزی در استان مشکلاتی وجود دارد.

در این جلسه نخعی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در شمال استان ۸ مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد اظهار داشت: از این تعداد ۲ شرکت در اختیار شرکت شهرک‌های شمال استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه قریب سه میلیارد در یکی از شرکت‌های کشاورزی شمال سرمایه‌گذاری شده است گفت: در شهرک کشاورزی روداب نرماشیر ۲۶ قطعه واگذار شده و ۶ قطعه کار خود را شروع کرده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در ارزوئیه ۴۱ هکتار سطح مفید شهرک کشاورزی است افزود: به واسطه نبود زیر ساخت سرمایه‌گذار تعهد کرده که خود زیرساخت را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرک‌های کشاورزی در استان با مشکل آب مواجه هستند عنوان کرد: اگر بتوانیم آب این شهرک‌ها را تامین کنیم می‌توان برای گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای جدید اقدام کرد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی جنوب استان کرمان هم در این جلسه با اشاره به وجود ۴ شرکت گلخانه‌ای در جنوب استان کرمان اظهار داشت: یکی از این مجتمع‌ها ۳۵۰ هکتار مساحت داشته اما دبی آبی که به آنها تخصیص داده شده کم است و پاسخگوی نیاز شهرک‌های نیست.

علی عربپور معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در این جلسه با اشاره به حل مشکل آب شهرک‌های کشاورزی در استان کرمان اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو برای تخصیص آب گلخانه‌ها استفاده از منابع آب موجود است.

وی با تاکید بر اینکه تخصیص منابع آبی جدید برای گلخانه‌ها نه در استان که در هیچ جای کشور امکان‌پذیر نیست عنوان کرد: در حال حاضر صنایع استان هم به دنبال خرید آب هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به مشکلات کمبود آب و بحرانی که در کشور به‌ویژه در استان کرمان وجود دارد گفت: حدود ۶ میلیارد مترمکعب مصرف آب در حوزه کشاورزی استان است که تعدادی از این کشاورزان همچنان از روش‌های سنتی و غرق‌آبی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه امکان تخصیص آب بیشتر برای گلخانه‌های استان امکان‌پذیر نیست افزود: گلخانه‌داران و سرمایه‌گذاران این حوزه باید از منابع موجود آب استفاده کنند و بهتر است برای تامین آب مورد نیاز به خرید آب اقدام کنند.

در این جلسه مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه اگر شرکت شهرک‌های کشاورزی زمین، آب، برق و همه زیر ساخت‌های مورد نیاز را دریافت کرده و کار را آغاز کند در راستای اهداف ما نبوده و موفقیتی حاصل نمی‌شود اظهار داشت: نتیجه این نوع عملکرد این است که دو ماه دیگر همینجا نشسته و همین مسائل را دوباره مطرح می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تمام مشکلات و بحران آبی که در استان وجود دارد باید در این حوزه نرم‌افزاری عمل شود افزود: باید از خود کشاورزان استفاده کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها در استان باید با استفاده از منابع کشاورزان منطقه اتفاق بیفتد گفت: روش‌های قدیمی دیگر کارایی لازم را ندارد.

در این جلسه با اشاره به راهکارهایی که برای تامین آب گلخانه‌ها ارائه شد در نهایت مصوب شد که شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان برای تخصیص منابع آبی جدید به شهرک‌های کشاورزی استان پیگیری لازم را انجام دهد.

حال این سوال مطرح است که با توجه به بحران آب و مشکل ریزگردها که به شدت گریبان‌گیر مردم استان کرمان است و مهمترین دلایل آن را استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب و از بین رفتن پوشش گیاهی مطرح می‌کنند، تخصیص منابع آبی جدید با چه توجیهی مصوب می‌شود.

هر چند بخش عمده‌ای از اشتغال استان کرمان به کشاورزی اختصاص دارد و محصولات کشاورزی ما چون پسته و خرما و غیره سهم خوبی در صادرات استان دارد. هر چند استان کرمان با وجود ۲ هزار و ۲۴۳ هکتار گلخانه رتبه دوم گلخانه‌های کشور را دارد اما وجود این آمارها در این شرایط بی‌آبی چه دردی از مشکلات استان را دوا می‌کند.

مگر نه این است که کرمان بحرانی‌ترین دشت آبی کشور را دارد و استفاده از منابع آبی موجود باید با دقت بیشتر و در جهت توسعه استان و حفظ منابع موجود باشد.

پس اصلاح الگوی کشت و کاهش روش‌های سنتی و جایگزینی روش‌های جدید در کجا باید استفاده شود؟

نه بحران آب در کرمان مسئله تازه‌‌ای است و نه اصلاح الگوی کشت اما برگزاری جلسه ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی استان کرمان با دستور کار تامین آب برای این شهرک‌ها و تصویب پیگیری منابع آبی جدید، مخالفت شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان و منابع طبیعی و آبخیزداری مسئله تازه‌ای نیست که نیازمند برگزاری جلسه باشد.

اینکه کشت‌های گلخانه‌ای استان نیازمند مدیریت منابع آبی موجود است هم دیگر نیاز به جلسه ندارد چرا که اگر این مشکل با برگزاری جلسه برطرف می‌شد این مسئله بارها در جلسات متعدد مطرح شده است و البته حکایت امروز بسیاری از جلسات در استان کرمان همین حکایت است جلساتی که دیر برگذار می‌شود و در آن سراسر تکرار مکرراتی است که خروجی مفیدی هم ندارد و البته کسی پاسخگوی این سهل‌انگاری‌ها نیست و اینجاست که باید گفت “گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است”.

حال این سوال مطرح است که با وجود علم به تمامی این مسائل برگزاری جلسه با حضور تعدادی مدیران دستگاه‌های اجرایی از شمال و جنوب استان و توضیح واضحات و تصویب مصوباتی که اجرای آن غیرممکن بوده و یا عواقب تلخی به دنبال دارد در این وضعیت بحران آب چه ضرورتی داشته و در راستای کدامیک از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؟

بحران آب مسئله تازه‌ای در کرمان نیست و سال‌هاست که مطرح شده اما از عمر شرکت شهرک‌های کشاورزی در کرمان سه سالی بیشتر نمی‌گذرد و با وجود هزینه‌های زیادی که برای احداث آن شده است بهتر نبود از ابتدا مسئله تامین آب آن بررسی شود.