اکوفارس: یک مقام مسئول گفت: باتوجه به کاهش دمای صبحگاهی توصیه می‌شود گلخانه‌داران مناطق جنوبی کشور مراقب دمای گلخانه‌ها باشند.

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز بارش‌ها به ویژه در نیمه شمالی کشور خبر داد و گفت: از روز گذشته بارش‌ها در بسیاری از مناطق کشور آغاز و تا پایان هفته ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی هفته جاری دمای هوا نسبت به نرمال در بسیاری از مناطق کمتر است، افزود: با توجه به کاهش دما به زیر صفر در بسیاری از مناطق به دامداران هشدار می‌دهیم که کشیک شبانه را در واحد‌های خود برقرار کنند تا بره‌های تازه متولد شده از کاهش دمای هوا تلف نشوند.

حقیقت در توصیه‌ای به گلخانه داران بیان کرد: گلخانه داران کشور به ویژه مناطق جنوبی به سبب کاهش دما صبحگاهی باید مراقب دمای گلخانه‌های خود باشند و همواره سوخت لازم را تهیه کنند چرا که کاهش سرمای صبحگاهی ممکن است به محصولات جالیزی در این مناطق آسیب جدی وارد کند.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی ادامه داد: با استقرار ایستگاه‌های هواشناسی در مناطق جنوبی به ویژه جیرفت، همدان، جنوب استان کرمان و هرمزگان درصدد پایش و اطلاع رسانی لازم به کشاورزان و دامداران منطقه هستیم.

وی در توصیه‌ای به کلزاکاران افزود: اگر برگ‌های کلزا در مناطق شمالی کشور به مرحله ۶ تا ۸ برگی نرسیده است که در برابر سرما مقاوم باشند، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز خسارت نسبت به آبیاری مزارع خود اقدام کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بسته محصول پسته تا اوایل بهمن در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت، بیان کرد: سازمان هواشناسی براساس نیاز سرمایی محصول پسته در استان‌های پسته خیز در حال آماده سازی بسته‌ای است تا در بسیاری از مناطق کشور بر حسب آن اطلاع رسانی و هشدار‌های لازم را به کشاورزان بدهد.

حقیقت در پایان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه بارش‌های نرمال پاییز تاثیری در جبران خشکسالی‌های اخیر ندارد، تصریح کرد: بارش‌های نرمال فصل پاییز به هیچ عنوان نمی‌تواند کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و هیدرولوژیک را تامین کند چرا که در برخی مناطق تراز آب‌های زیر زمینی منفی است.

کد خبر: ۲۴۶۸۶۸